• Flox

Missfärgat varmvatten, fel på varmvattenberedaren?

Har precis köpt radhus och varmvattnet har en svagt brunfärgad nyans. Kallvattnet är kristallklart, är det den 14 år gamla varmvattenberedaren som är boven i dramat, eller kan det finnas någon annan orsak? Och är detta något som vi borde undersökt och funnit före köp, eller något som de tidigare ägarna borde upplyst oss om, vilket de inte gjort?

• Svar på tråden Missfärgat varmvatten, fel på varmvattenberedaren?
  • bebba

Rost i varmvattenberedaren kanske? :|

• INOX

Om vattnet har stått still ett tag kan det bli missfärgat. Speciellt om det är från egen brunn, men det bör gå över efter någon/några veckors användning av vattnet. Min varmvattenberedare är från 60-talet och funkar än. Den borde inte rosta invändigt om vattnets järnhalter samt pH är som det ska (är det kommunalt vatten är alla värden garanterat bra!). Sen är ju de flesta beredarna i rostfritt eller koppar inuti... vilket inte rostar. Kopparn blir ju grön om den fäller, inte roströd. I vissa fall kan beredaren vara emaljerad inuti och då kan den ju rosta om emaljen är skadad, har jag för mig. Men jag känner inga som har emaljerade beredare. Om du har kommunalt vatten tycker jag att du först ska lämna in vattenprover, så ni vet vad som finns i vattnet. Kanske kommunen bekostar det. Har ni brunn får ni bekosta det själva. Lycka till!

• Flox

Har kommunalt vatten. Trodde också först det kunde bero på att vattnet stått en dryg månad innan vi flyttade in, men nu har vi duschat och tvättat och borde ha tömt den stillastående tanken flera gånger om och vattnet är fortfarande brunt. Vid en koll med vilken typ av beredare det är så visade det sig vara en med emaljbeklädnad. Kontaktade tillverkaren som sade att det kunde bero på att en offeranod som skall samla upp skräp i vattnet och som man uppenbarligen skall underhålla och byta ut inte blivit just underhållen och utbytt och att skräpet därmed cirkulerat runt i vattnet och skadat emaljbeklädnaden vilket i sin tur gjort att kärlet rostat. Skall kolla denna anod ikväll och se om den ser skruttig ut, för då är det tydligen bara att byta ut beredaren. Tycker väl i och för sig att det är helt okej om det är ett så "lätt" fel, även om det nu kostar, är väl egentligen mest irriterad över att de tidigare ägarna inte sagt något om det, och det kan verkligen inte ha undgått dem, för det syns jättetydligt så fort man duschar eller spolar i handfatet.

• INOX

MM... givetvis!! Så dum jag är. (Här sitter man, Naturkunskapsläraren, med skägget i brevlådan!)Det är BERGIS offeranoden som är förbrukad. Men så sönderrostat bör inte kärlet vara, eftersom det är pH värdet och buffertkapaciteten hos vattnet som avgör hur snabbt anoden förbrukas. Mitt tips är att prova köpa en ny anod (finns nog på byggvaruhusen) om den inte är alltför dyr och sen om det inte funkar byta ut beredaren. Det är ju inte säkert att förra ägaren märkt nåt, utan att det var OK när de flyttade, om du har tur. Och då KANSKE KANSKE den går att rädda. VArmvattenberedare är inga billiga saker. Lycka till nu, ska hålla tummarna! ;)

• Hajjak

Betvivlar starkt att detta går under "Dolda fel". För var det nu så lätt att upptäcka, som ni då upptäckte(i efterhand...), så hade det räckt med att ni provspolat i kranarna innan ni köpte och under tiden ni tittade på huset.
    Oddsen står alltsomoftast på säljarens sida.

Varmvattenberedare? En ny? Här ska vi byta nu......den kostar 16. 000 kronor(300 liter).
    Undersökningsplikten är större än upplysningsplikten.

"Emalj"? Ska det helst inte vara koppar?
    Vår har hållit i över 20 år nu- gick sönder i samband med att vattnet(kommunalt vatten) stängdes av. Så det var väl endast en tidsfråga, då.

"Bara" köpa ny och "se glad ut"; något annat än så lär ni nog bara förlora på...
    Ps. Vattnet här är ALLTID rostigt, men då bara på våren- nu har kommunen bytt ledningar, såDs.

Svar på tråden Missfärgat varmvatten, fel på varmvattenberedaren?