• Titti och mini

Nån som vet nåt om penicillin-överkänslighet, kanske också är det????

Jag har käkat penicillin förut, t.ex. amoxcillin, o fick då utslag o ev. ont i magen - svårt att veta m magen då familjen var magsjuk samtidigt.

Nu vill läkaren på MVC ändå skriva ut penicillin eftersom alternativen inte verkar bita på min GBS. Hon säger att det ska vara OK, så länge jag inte får en väldigt kraftig reaktion. Nån som har erfarenhet av att äta fast överkänslighet???

• Svar på tråden Nån som vet nåt om penicillin-överkänslighet, kanske också är det????
  • BettySpaghetty

Det gick bra när jag inte åt samma sort som jag fått tidigare.

• Väntans tider

Men vilket antibiotika är det frågan om att du skall äta nu? Amoxicillin igen eller? Kan inte tyda det i din fråga. Det finns så många olika grupper av antibiotika, varav pencilliner är en grupp och amoxicilliner en annan. Är man överkänslig mot en grupp kan man tåla en annan! Jag tror din doktor har koll på läget om du påpekat din tid. reaktion.
    Man skall inte få utslag när du äter antibiotika i alla fall. Var noga med att du inte får svårt med andningen och att halsen inte sväller. I övrigt så är det mkt vanligt med magproblem, då tarmfloran slås ut på köpet. Ät fil med bakteriekultur för att underlätta detta...
    Lycka till

• Titti och mini

Väntarolängtar - nu ska jag äta Kåvepenin, så hoppas det går bra, för det biter tydligen bättre på GBS. Ska tänka på filtipset Det jag fått annars är stora blämmor som kliar på benen.

• Enija

jag är penecillin överkänslig senda jag var liten kan bara äta aboticin annars får jag utslag över hela kroppen. Jag tror att man ska vara försiktig med medecin som man inte tål så man inte reargerar med att svullna igen och så!

• zika

Är allergisk mot penicillin. Fick allergisk reaktion av Kåvepenin och nu får jag inte äta penicillin alls. Finns stor varning i min läkarjournal som kommer upp direkt någon försöker gå in på mig för att det inte ska missas

För mig yttrade det sig så att händerna svullnade så att jag inte kunde böja fingrarna och de var jätteömma även flera dagar efter att jag slutat äta medicinen. Läkaren sa att det är det vanligaste allergireaktionen på penicillin, att någon kroppsdel svullnar upp. Oftast händerna tydligen men det kan ju vara ansiktet eller halsen om man har otur. Därför får jag absolut inte äta penicillin längre. Inte någon sort!

• obelix

Ja åt penicillin och blev jättesjuk, fick nässelutslag över hela kroppen och det kliade så jag höll på att bli tokig ( hade mer utav kroppen täckt av utslag än vad som va utan) Vad de sa till mig så får jag ALDRIG äta penicillin utan måste få nått annat, för har man reagerat på det en gång så finns det kvar, funkar kanske nån gång men nästa blir kanske jätte allvarlig. Ville absolut inte skrämma dig, men det va vad de sa till mig. Man kan väl få göra ett allergi test mot penicillin så vet du om det va det du reargerade mot. Men din läkare vet nog bäst får vi i allafall hoppas.

• Titti och mini

Ni som svarat ovan, vet ni exakt vad ni var allergiska mot?
    Inbillar mig att det börjat klia så smått nu, tog första tabletten för 2 timmar sen, hoppas hoppas det inte är allergi...

• Memma

Jag är bara allergisk mot en sort, Imacillin, resten går bra. Men av den fick jag nässelutslag.

• Mallemus

Jag blev överkänslig mot penicillin dvs tex Kåvepenin när jag var liten- Åt då inte på flera år utan fick annan antibiotika. Efter ca 5 år fick jag prova igen och det fungerade bra. Men så plötsligt förra året så fick jag en ny överkäsnlighetsreaktion och nu får jag aldrig mer äta penicilin. Däremot finns ju mycket annat antibiotika som är bra också. (men oftast mycket dyrare tyvärr). Det är ju bra om man tål att äta penicilin då det är billigt, effektivt och helt enkelt bra medicin vid vissa sjukdomar.

Du får helt enkelt känna efter och får du reaktion, ring sjukvårdsupplysningen och om det är riktigt akut ambulans.

• Titti och mini

Nån som vet hur fort en eventuell reaktion bör komma?

Svar på tråden Nån som vet nåt om penicillin-överkänslighet, kanske också är det????