• gulllis

God kall sås tack!!

Hej vi ska grilla idag igen men vill prova en ny sås börjar bli less att göra samma sås gång på gång någon som har en god sås att tipsa mig om...
    brukar själv göra sötsursås och cremfrich är jätte gott men är småless den...
    tack för mig

• Svar på tråden God kall sås tack!!
  • Laire

creme franchie och tacosauce är gott, eller med pesto.

Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Lola Jämtland

Vad ska du ha såsen till då?
    Grilla fisk, kyckling, kött, grönsaker?

//Nedräkningen har börjat....
  • Mozarts Nachtmusik

åh prova att blanda smulad fetaost, hackade soltorkade tomater , svartpeppar och gräddfil.
    toppen till grillat :D

• litenkisse

Limesås!

Turkisk yogurt+ finrivet skal av lime (endast det yttersta skalet)

Så enkelt och såå himla gott till grillat! 

Ta det som det kommer, för det kommer ändå...
  • gulllis

ska grilla kött och grönsaker

• Monstermamman

Tzatziki på creme fraiche, riven gurka, vitlök och lite salt. Hur enkelt som helst och hur gott som helst.

• Lola Jämtland

Kött...vanlig tzatziki är ju kanongott!

//Nedräkningen har börjat....
  • gulllis

tack tack nu har jag lite att prova... få se om barnen gillar det oxå

• candle in the wind

en sås som kan ätas både varm o kall, åt den igår när vi grillade...

gorgonzolasås

1-2 burkar cremefraiche
    kalvfond (touch of taste)
    gorgonzolaost
    salt o peppar

värm helt enkelt cremefraiche, smula ner ost, droppa över kalvfonden o smaka av med kryddor..låt det nästan puttra..Vill man äta den kall så kan man låta den svalna, eller vispa den kall i vattenbad...så gott :.D

Eller köp exotic mango sås, är ju en färdig pulversås, vet inte om det är knorr eller blå band..men den är kalasgod..ska bara blandas med creme fraiche...

• hannamamma

har du testat Arlas kalla såser på burk? Vitlök och örter (tror jag den heter) är jättegod till kött, liksom feta och oliv...sen finns det en (fet) gourmet creme fraiche med saffran och tomat som är SÅ god till grillad fisk! Men den är 28 % så det blir en liten klick för mig iallafall...

hannamamma är mamma till Smilla
  • Ängel1982

Annars e det faktiskt himla gott att blanda ihop en kall café de Paris, ta cremefriache o baldna med istället o låt det stå i kylen ett tag. jättegott till kyckling.

• Ängel1982

creme fraiche heter det ju, stavar som en potta.

• Habaladabala

Jag har en suuuper god sås till grillat!!:

Fetaost (riv eller mosa)
    2dl Creme fraiche
    Pressad vitlök
    Salt & Peppar

Blanda och njut!!
    Extra gott om man inte mosar/river fetaosten så noga, smaskens med den fräscha osten ihop med vitlök!!

• gulllis

hannamamma har inte provat dom är dålig på att köpa färdiga såser tycker om att göra själv men ska titta på hyllan i butiken när jag åker dit....

Just nu är det lite svårt att skriva har min busiga 2åring i knät vill gärna vara med och trtycka på tangeterna sitter och pekar aatt hon vill ut och bada så det är väl lika bra att gå ut i värmen...

• grabbmamman

Måste bara rekommendera "Tiger Sauce" märket heter "TryMe". En genomskinlig glasflaska på ca 150ml, etiketten är grön med ett tigerhuvud på. Du tar creme fraiche, vitlöksklyfta och Tiger saucen och blandar. Helt sagoligt gott. Har haft det till grillat kött men den går bra till vad som helst. Den är lite svår att få tag i men där jag bor (Jönköping) finns den på ICA Maxi. Är kanske inte så lämplig till allt för små barn då den är ganska stark.

Svar på tråden God kall sås tack!!