• SnuttanSnuttan

Bomull eller flanell????

Ska köpa ett bäddset till spjälsängen..

ska man ha bomull eller flanell?

(Vad e skillnaden?)

Har de flesta spjälsängar samma mått ?

*TACK för er hjälp... :)

• Svar på tråden Bomull eller flanell????
  • Awsome

Bomullsflanell är mjuk, lite "luddig" bomull. Står det bara bomull är det som vanliga lakan. Båda är bra. Flanellen är varmare, eftersom "ludd" håller varm luft kvar i fibrerna.

• Awsome

PS. Vet ej standardmåtten, då vi hade spjälsäng från Ikea och de har helt egna mått av någon anledning.

• SnuttanSnuttan

Vår lill* är beräknad till den 4 Januari .. kanske bäst och köpa flanellen då ? eftersom den är varmast ? Har sett ett sånt sött bäddset till både spjälsäng och vagn..

men problemet är att jag inte har köpt varken vagnen eller sängen ännu.

Dumt och beställa bäddsetten redan ? ?

hur är det med måtten till vagnar då ? är dom typ jämnlika eller beror det heeeelt på vilken vagn man köper?

Spjälskydd? är det nåt man bör ha ?

Som ni nog förstår har j ainte alls nån vidare koll på detta.. hoppas nån kan hjälpa mig reda ut det :P

• Awsome

Jag köpte i förväg och jag lovar - varenda eländiga lakan och örngott var olika mått på, både till spjälsäng och vagn. ..

Spjälskydd är bra att ha. Ikeas lakan och säng, stora kudde mm är jättebra (täcket från 1 år tyvärr men billigt och bra), men deras spjälskydd suger, men det är billigt. Den lilla kudden för barnvagn med 2 örngott inkluderat var urdålig. Tvättade den och vart helt bullig och konstig.

Vi köpte den fina enkla vita spjälsängen och Antilop barnstol. 500 resp 90:-.

• Ensamstående mamma

flanell är mycket mycket mysigare för barnet.

• Awsome
    Om jag var du skulle jag köpa:

Till vagnen: Mjuklift som kan göras om till åkpåse. Den behöver du inte bädda i, det räcker med flanellfilt. Finns på Ikea i samma mönsterserier som till lakanseten.

Vagn: Teutonia Mistral är ett bra tips. Där kan man köpa en mjuklift, som man  sedan plockar ur hård platta och tar bort handtagen på. Du kan också svänga över styret medan bebisen ligger i vagnen, så att du kan vända på det beroende på väder och vind. Sen när barnet är större, så blir den en sittvagn utan åkpåse. Användbar från 0-4 år.

Bilbarnstol: Britax rock-a-tot (finns en ny efterföljare) eller Acta Graco.

Spjälsäng och tillbehör: köp rubbet på Ikea. Gulliver tror jag den billiga vita sängen heter. Det räcker med 2-3 uppsättningar av lakanset. Täcket är som sagt från 1 år och under första året kanske det räcker med en tjock flanellfilt istället för täcke.

Barnstol: Antilop med uppblåsbar sittdyna och bord. Dynan är bra att ha innan barnet kan sitta själv.

Mjukt babygym och babysitter behöver du inte. Ett vikt täcke (behövs inte speciellt lektäcke), gärna med roliga klara mönster och ett babygym i hårdplast är bra.

Resevagn, sulky: Chicco Ponee eller Graco City Plus, eller MacLaren har också bra modeller.
  • TjorveniSkåne

Det är mycket ovanligt att använda täcke i vagnen, mycket bättre med mjuklift som awesome föreslår.

Flanell kan nog vara mysigt i sängen i januari.

Svar på tråden Bomull eller flanell????