• Ior79

Någon som haft dopet hemma?

Hur funkar det? Sjunger man psalmer ändå? Går alla präster med på det? Vad tyckte ni om det som haft det.Bra/ dåligt? Många frågor. Har alla haft dopklänning?

• Svar på tråden Någon som haft dopet hemma?
  • Smurfan JM

Mina systrar döptes hemma i vardagsrummen.

Man får/kan sjunga om man vill, men behöver inte heller. Vet inte hur det var på första systerns dop, men på den andras frågade prästen när de gick igenom ordningen om mamma och pappa ville ha med några sånger eller så - det ville de inte, men sedan alldeles efter "plaskandet" stämde jag och mina två andra syskon (8, 5 och 3år) spontant upp i "Bä bä vita lamm".

Vet inte hur rutinerna för hemmadop ser ut, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårt att få en präst att komma hem till sig och döpa. Första dopet för oss var det mammas morbror som skötte, men det andra var en präst från församlingen som vi inte träffat tidigare.

Båda systrarna hade släkt-dopklänningen på sig. Liksom jag och brodern hade på våra dop i kyrkan.

Jag tycker det är jättefint med hemma-dop, och det är definitivt något jag och karln överväger till våra framtida barn.

• lill annica

hej!när min son döptes var i hemmet,ring till kyrkan och fråga om det finns någon präst som gör det,vi sjöng 2 psalmer,det va jätte mysigt,vi hade köpt en egen dopskål för vi ville det,inget krav tror jag.lycka till

• zackes mamma

Våran först födde son är döpt i hemmet...efter som vi bor på landet så hade vi det ute i en häst hage...hyrde tält och stolar i fall det skulle börja regna, men vi hade tur med vädret hela dagen lös solen...så han döptes under en klar blå himel och sen stor sol(han är ju våran solstråle så det passade ju bra !)
    Min mamma (zacke´s mormor) köpte en jätte fin glas skål som vart våran dop skål sen sydde vi en jätte fin klänning !

//Milla

• skruttmamman

vi har döpt våra killar ute hos min mormor och morfar i deras trädgård jätte mysigt då har prästern kommit med gitarr och allt
    min mamma har köpt en stor glass skål +en massa små likandana till alla barnbarn som det graveras in namn och så ..
    just nu håller vi på att fixa det sista då vi ska döpa vår lilltjej på lördag .
    vi är jätte nöjda med våra hemma dop och vill inte ha det på något annat sätt.

Svar på tråden Någon som haft dopet hemma?