• fannybus

Vet någon hur man kan ta reda på vem det e som har ringt fastän det e ett "skyddat" nummer?

Nu börjar detta bli obehagligt.Det har ringt nu i ett par veckor,det e nån som bara e tyst i telefonen.Å i bland på kvällarna så kan det ringa då e det nån som bara flåsar i luren.

• Svar på tråden Vet någon hur man kan ta reda på vem det e som har ringt fastän det e ett "skyddat" nummer?
  • Eldna

Det går itne att reda på i efterhand vem som ligger bakom ett skyddat nummer vad jag vet. Svara inte helt enkelt när det är skyddat nummer. Vet du nån i din bekantskap som har det så be dom att ringa ett par gånger innan du svarar så du vet. Otäckt det där. Jag har varit med om det innan och drog in polisen och allt men han blev skrämd och slutade.

• jagälskarallaminabarn

Efter vad jag hört kan du få veta vem det är som ringer om du polisanmäler detta. Då ska tydligen polisen kunna begära ett utdrag av Telia. Har inte varit med om det själv men tycker det låter logiskt. Ring och hör med polisen, det är mitt råd. Hoppas verkligen det slutar snart!

Många varma styrkekramar

Ulrika

• fannybus

Tänk om det e en galen en då?
    Tur att jag har hund som jag går kvällspromenaden med.
    Fattar inte vad dom får ut av att flåsa en i örat.

• Eldna

Ja, via en polisanmälan kan man få hjälp, men det misstänka brottet måste ge ett visst minsta straf. Jag minns inte vad det var, men dom kan inte begära ut en lista från Telia för ett brott som bara ger böter tex. Sen är det alltid svårt att bevisa sådana här trakasserier. Bevisningsbördan ligger hos dig och du måste spela in samtalen och/eller notera dem med klockslag, innehåll mm. Man kan få spåra samtal med hjälp av Telia om du har polisanmält, men det kostar pengar och är rätt krångligt. Minns inte allt jag fick lära mig då jag utsattes för telefontrakasserier för det var ett tag sen, men det är vad jag minns i alla fall.

• Icapika

Ring och prata med Telia. Har för mig att det ska gå, men inte i efterhand tror jag.

• MalinI

Svärmor hade npn som ringde henne i tid och otid. Telia gjorde nån spärr så att denna person inte kunde ringa henne längre. Vet dock inte om hon var tvungen att göra nåt mer än att bara ringa telia.
    Men hon vet inte vem det är som har ringt. Så hon har itne fått reda på numret i alla fall.

• izabelle

Det kostar ca 1000 kr om telia ska plocka fram numret till dig och jag polisanmälde en gång för att jag visste vem det var som ringde skyddat och polisen sa att det var ingen ide för dom kan inte göra nåt, dom sa att jag skulle fixa skyddat nr. Men jag vägrade och till slut så slutade dom ringa pga att min pappa åkte upp för att prata med dom och då blev dom skitskraja *ler*. !

• Eldna

izabelle - ja polisen har svårt att göra något. Men det lönar sig alltid att prata med dom och anmäla i alla fall. Om inte annat så skrämmer det kanske den som trakasserar när man säger det...
    Det otäcka är när man inte har en aning om vem det är. Jag tog nog åt mig mer av det än jag själv trodde, för min sambo påpekade efter ett sånt samtal sent en kväll att jag lät väldigt skärrad och skrämd när ajg frågade vem det var och att ajg höjde rösten. Själv tyckte jag att ajg var kolugn.... så det är skrämmande...

• Eldna

oj, hela var inte riktat till dig izabelle.... du förstår nog vad jag menade...

• Naty

Det är nån som ringer skyddat till min mobil!! Fattar inte hur de har fått tag i numret... har ju kontantkort!! *suck* så ja förstår verkligen att du tycker att det e jobbigt... ibland ringer det mitt i natten o så när jag svarar så är det knäpptyst.. o sen läger "han" på luren...

Svar på tråden Vet någon hur man kan ta reda på vem det e som har ringt fastän det e ett "skyddat" nummer?