• Dino78

Får man ingen A-kassa om man inte har barnet på dagis?

Vet inte hur jag och min sambo hade räknat men vi var iaf helt fel ute. Mina föräldradagar rök första året sen har jag tagit av sambons. Vi tyckte det skule vara lagom att låta dottern börja på dagis när hon var 1½ år. Men nu tog alla dagarna hastigt och lustigt slut, så jag får inga fler dagar från honom enligt försäkringskassan.  Så det blev panik med att skaffa fram dagispapper, här där vi bor är det ca 3 månader väntetid.
    Hade hört förut att det räckte med att ha barnet i KÖ till dagis för att få a-kassa men sen hörde jag av flera att man måste ha barnet PÅ dagis om man vill ha ersättning. Så nu har jag panik, kommer med andra ord att inte få ett öre på 3 månader eller kankse mer om dom inte kan få in henne nu!

Och ja, jag vet att vi vart sååååååå dumma som inte skickat in papprena för flera månader sen men vi har varit lata. Ni behöver inte påminna mig om det, räcker om nån har ett hum om hur det är!

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Får man ingen A-kassa om man inte har barnet på dagis?
  • Tyche

Vet inte hur det är men mest logiskt vore det om man hade barnet i dagisKÖ. Här där jag bor är det LÅNG väntetid innan man får dagis och jag kan ju inte skynda på kön direkt. (Och jag har ändå stått sen Isaac var 3 månader)

Mama Didn't Raise No Fool
  • LiMo

För att stå till arbetsmarknadens förfogande måste du ha dagisplats.
    För att ha dagisplatsen kvar måste du använda den.
    För att få a-kassa måste du stå till arbetsmarknades förfogande.

Förstår du, krångligt jag skriver và?

• Teskedsmamman

Så länge du har ordnad barnomsorg är det ok, kan vara en föräldraledig kompis, förälder eller anna bekant som kan ta barnet om du blir erbjuden jobb.

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Amorella

Man måste ha barnomsorg ordnad till barnet - annars står man ju inte till arbetsmarknadens förfogande och då får man inte a-kassa. Då är man ju förhindrad att ta ett arbete.
    Barnomsorg behöver dock inte bara betyda dagis, utan det kan vara en bekant eller en släkting som erbjuder sig att passa barnet om du skulle bli erbjuden arbete. Det enda är att denna person inte själv får vara arbetslös eller sjukskriven.

• Dino78

Min faster jobbar på arbetsförmedlingen och hon hade sagt till min farmor att det räckte med bara KÖ. Men sen har jag hört av kompisar att det inte alls räcker, är ju livrädd nu att jag inte kommer få ett öre! Visst, vi klarar oss säkert påmin sambos lön men det kan ju vara skönt att få lite pengar själv så man känner att man hjälper till hemma.
    Men nu känns det som att min farmor förmodligen missuppfattat det faster min sa...usch, blir så orolig.
    Söker jobb hela tiden och får jag ett jobb hoppas jag innerligt att vi kommer kunna lösa saker och ting innan man får dagisplats.

DIF i själ och hjärta
  • Suneboll

Du SKA ha a-kassa trots att du har barnet hemma...jag har bråkat med arbetsförmedlingen om detta. Fick besked av deras chef att en av deras anställda behandlat mig fel. Du har däremot rätt till dagisplats även om du är arbetslös, däremot måste du kunna garantera att du kan ta ett jobb med kort varsel och då måste du skriva in ngns namn som kan passa ditt barn...denna ngn kan vara vems som helst...

Såhär står det på min akassas hemsida:
    Barntillsyn & föräldrapenningHar du barn i behov av barnomsorg ska den vara ordnad när du får a-kassa. Det betyder att du måste ha en dagisplats garanterad för ditt barn eller att någon lovat passa ditt barn om du får arbete. Du får inte begränsa dina möjligheter att ta arbete genom att bara ha barnomsorgen ordnad vissa veckodagar. Du behöver dock inte lämna bort ditt barn så länge som du är arbetslös. Du kan kombinera föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och a-kassa. Garantidagar är vanliga föräldrapenningdagar  och ska anges på kassakorten som hel föräldrapenning. Tar du ut föräldrapenning på helgen påverkar det inte din rätt till a-kassa, men det är trots det viktigt att du redovisar korrekta förhållanden på kassakorten.

• Gul13

Jag fick stämpla bara jag hade någon form av barnomsorg ordnad. Det behövde inte vara kommunalt utan kunde vara privat och i vårt fall räckte det med mormor och faster.

• Suneboll

Räcker INTE med kö...men skriv någons namn som du känner o som är hemma med barn är pensionerad eller liknande. Hur stor är sannolikheten att du ska få jobb inom 3 mån??? Är den stor?? Om inte så bry dig inte...de kollar inte mer noga än ringer o hör med denna person att de är förmögna att passa ditt barn.

• Dino78

Eftersom sambon har minst 3 månader pappaledighet och jobbar skift så känns det som att det ska ordna sig även om jag får ett jobb. Jag tar första bästa jobb om jag nånsin blir erbjuden. Finns rätt många i min bekantskapskrets som skulle kunna ställa upp några timmar här och där så man kan tråckla ihop det. Rör sig ju nu om max tre månader.

Allt sånt här är så förvirrande...är ju allmänt dum i huvudet redan som det är

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Suneboll - Finns ett jobb som jag verkligen hoppas på då jag känner folk som jobbar där och dom anställer just nu. Så det finns en liten chans att jag ska få jobb trots allt.
    Min pappa jobbar fortfarande så han kan inte ta henne, får kolla upp lite om dagmammor och sånt. Nån som vet vart man hittar sånt?

DIF i själ och hjärta
  • Novus

Till mig sa de att om jag verkligen behövde dagis innan jag fått plats är de (kommunen) skyldiga att ordna plats till dig redan dagen efter. (För mig handlade det om just samma sak, Akassa) Men att då får man vara beredd att ta vilken plats som helst. Fast då måste man ju oxå lämna barnet utan inskolning om man "chansar" på det.
    Sen tror jag just det är olika från kommun till kommun. Det bästa är att ringa Akassan, det är ju faktiskt de och inte AF som har dessa regler

• Tigger is a she

Dino78:

Men om din sambo kan ta ut pappaledighet, om du får jobb under de tre månaderna ni väntar på dagisplats, så kan du skriva HANS namn på ordnad barnomsorg.

Därefter skriver du dagisplatsens namn när ni fått plats. Märk att du INTE BEHÖVER ha barnet på dagiset bara för att ni fått platsen. Bara platsen är garanterad kan barnet vara hemma.

• Birgitta2

Du behöver definitivt inte ha dagisplats. Men för att få a-kassa måste du i teorin kunna hoppa in på jobb nästa dag. Det är ju sällan så sker så det är rent teoretiskt. Men om du söker a-kassa så skriver du att barnet står i kö och att pappan är hemma hos barnet om du skall börja arbeta. Eller kompis. Eller vad som helst. Med barnomsorg menas inte dagis eller dagmamma, utan att barnet har passning under dagarna om du skulle få ett jobb.

• Dino78

Ja, för på något sätt måste det lösa sig om jag blir erbjuden jobb. För jag vill verkligen börja jobba nu iaf. Men då vet jag, om dom anser att jag inte ska få a-kassa så får jag ringa till dom och säga att min sambo har sin pappaledighet och att jag vekrligen kan ta vilket jobb som helst.
    Känns lite bättre nu när jag vet detta!

DIF i själ och hjärta
  • Tigger is a she

Dino78:

"...om dom anser att jag inte ska få a-kassa så får jag ringa till dom och säga att min sambo har sin pappaledighet och att jag vekrligen kan ta vilket jobb som helst."

Det kan du skriva direkt (för det är väl ett formulär man ska fylla i?), så slipper de krångla med dig och du slipper ringa .

• Amorella

Men kan din sambo verkligen ta ut sin föräldraledighet med typ bara en dags varsel? De flesta arbetsgivare brukar ju vilja ha in en sådan begäran i mycket god tid.

• Dino78

Jag har redan skickat in pappren till handels, så jag kan inte skriva dit något nu

Amorella - Innan han kan få pappaledighet så finns det nog några andra som kan hjälpa till lite. Nån dag då och då kan han ta ut tror han. Jag kommer troligvis bara få extrajobb om jag nu fårnågot, med lite tur så kommer våra arbetstider att göra så att jag börjar jobba när han kommer hem eller så.

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Får man ingen A-kassa om man inte har barnet på dagis?