• Anonym (orolig)

svart avföring..

Jag måste bara få fråga om någon har en aning om vad detta kan bero på.. Mitt bajs (ursäkta alla känsliga) har varit jättemörkt igår och i dag. Jag blir så orolig att det är blod som gjort det så och att jag har något fel på magen. Jag åt en stor blodig bit oxfile i lördags kan det vara det? snälla någon som vet svara, jag vet inte vem annars jag ska fråga, känns pinsamt.

• Svar på tråden svart avföring..
  • eleonore

Äter du järntableter? I så fall kan det vara de som färgar det svart

• Nyfiken gul

att bajset är mörkt kan bero på flera orsaker

*vätskebrist, att bajset är hårt o mörkt kan bero på att kroppen har för lite vätska. Drick mer!!

*järntabletter kan få bajset att mörkna, även andra former av mediciner kan göra att magen pajar ur

*förstoppad... hur är bajset i konsistensen?? Är det hårt? Du kan vara försto ppad... ät o drick så du löser upp bajsproppen o får ut det

*viss mat kan färga bajset,,, blåbär, rödbetor och inälvsmat tex blodpudding, palt, pölsa och lever kan färga bajset mörkt...

• Anonym (orolig)

Nej, jag äter inga järntabletter.. Men som sagt en blodig stor köttbit i lördags. Har inte haft så innan dess.

• Anonym (orolig)

Jag blir lätt VÄLDIGT orolig så fort något inte är som det ska. Tror direkt att jag har cancer eller något annat hemskt

• Duckan74

Druckit rödvin? Det kan göra mitt bajs svart.

• Anonym (orolig)

japp det drack jag i lördags..

• Nyfiken gul

om du mår bra för övrigt o inte har ont i magen är det INGET att oroa sig för..

skulle du vara sjuk i något allvarlkigt kan jag lova att du skulle må dåligt av det..

• Marilyne

Jag kan få så om jag ätit mycket lakrits

• Nyfiken gul
    Marilyne skrev 2006-08-07 16:30:09 följande:
    Jag kan få så om jag ätit mycket lakrits
    ja precis!!  lakrits kan missfärga också!!
  • Anonym (orolig)

har inte ätit laktris.. kan kanske vara rödvinet. jo, jag mår bra i övrigt

• Missboss

Rödvin har tendens till att göra avföringen svart.... Har alltid den dagen efter man druckigt rödvin

• MansonDust

Bajs FÅR vara svart. Ingen fara.

• Anonym (orolig)

Nä det är säkert ingen fara men är man en hysterisk hypokondriker behövs det inte så mycket för att man ska få panik.. : )

• Ofir1

Av rödvin blir det jämt svart/lila för mej. Jag tror inte att det är något att oroa sig för.
    Men håll koll på det så att de inte fortsätter att vara svart. Då kanske du borde kolla upp det.

• salemi

Svartfärgad avföring kan bero på att blod är blandat med avföringen.
    Blödningen brukar i så fall komma från magsäcken, tunntarmen eller
    övre delen av tjocktarmen. Järntabletter kan också färga avföringen
    svart. Sök läkare för detta!

Har symptomet fortsatt så bör man undersöka dig.

källa: www.nexium.nu/AZMagskolanTemplates/QuestionDrPage.aspx

* Lycka till *
  • Anonym (orolig)

Jag tror mer och mer att det var rödvinet jag drack i lördags.. Allt har varit helt normalt fram tills i går kväll. Man kan väl inte få något farligt huxflux va?? I lördags på dan var det också som vanligt..

• Missboss

Det du drack i lördags kommer oftast dagen efter så jag röstar på rödvin precis som du säger...

• Anonym (Blod)
    Anonym (orolig) skrev 2006-08-07 16:17:31 följande:

Jag måste bara få fråga om någon har en aning om vad detta kan bero på.. Mitt bajs (ursäkta alla känsliga) har varit jättemörkt igår och i dag. Jag blir så orolig att det är blod som gjort det så och att jag har något fel på magen. Jag åt en stor blodig bit oxfile i lördags kan det vara det? snälla någon som vet svara, jag vet inte vem annars jag ska fråga, känns pinsamt.

då är det blod i
Svar på tråden svart avföring..