• Kokos Kajsa

mjölkstockning när man slutat amma??

Slutade amma helt för 1 vecka sedan och nu har jag onda knölar i båda brösten. Aj! Vad ska jag göra nu då? Vet ju att man ska tömma brösten helt om man får stockning då man ammar men jag vill ju inte amma mer och pumpar jag så dras väl produktionen igång igen eller??

• Svar på tråden mjölkstockning när man slutat amma??
  • Elfva

Om du tror att det är mjölkstockning så är det bara att pumpa på, försök tömma ordentligt, eller tills det onda släpper, kanske behöver du inte tömma helt... Att det ömmar lite när man slutat amma är dock normalt, det gör det ett tag tills prod gått ner helt...

• Kokos Kajsa

Elfva: Så onda knölar är helt normalt? Får väl avvakta i någon dag till..

• Rosa 26

Håller också på att sluta. Undrar samma sak. Fast jag har inte kommit så långt än, bara börjat dra ner på det liksom.

• nobodyputsbabyinacorner

Hej, jag fick precis så när jag slutade amma och jag tror det är bättre att inte pumpa eftersom då ökar ju produktionen. Det är nog bara att hålla ut, mina knölar gick bort efter nån vecka.

• Kokos Kajsa

nobodyputsbabyinacorner: Skönt att höra att du hade samma som fixade sig av sig själv. Jag får se till att härda ut i några dagar till och se vad som händer. Det värsta är när jag byter blöja på Mia och hon bestämmer sig för att sparka jättemycket med sina gosiga små ben rakt på mina bröst. AJ!!!! Svårt att inte svära och skrika.

• Joanne

Ett bra tips är att dra ner på ammningen succesivt. Jag började med att bara amma på kvällen, sedan drog jag ner till det till varannan dag i ca i vecka, sedan var tredje dag i ca en vecka för att sedan sluta helt. Då hinner brösten att anpassa sig och att inte producera så mycket mjölk. Detta funkade jättebra för mig. Fick inga knölar alls och hade inte ont heller. Lycka till.

• Kokos Kajsa

Min lilla Mia vägrade amma plötsligt så det var bara att hänga på.

• TheKakan

Jag slutade att amma ganska tvärt för ca 1½ vecka sedan. Det gjorde jätteont först och jag var som Dolly Parton! Men, n har jag nästa ingen mjölk och brösten har inte varit såhär små och mjuka sen innan jag blev gravid! JAg pumpade försiktigt ut när det var som värst med knölar. Bara tills det börjar lätta. Ett par dagar var det spänt och jobbigt med sen gick det jättebra!

• Kokos Kajsa

TheKakan: okej, låter som det gick smidigare för dig än mig men det känns som om det helt klart finns hopp!

Nu är det 1,5 vecka sedan jag slutade och knölarna finns fortfarande, dock har de blivit bättre idag. Igår började jag nämligen mjölka ur dem för hand men bara så pass mycket så det lättade det onda. verkar hjälpa bra. Jag hoppas på att det om några dagar är ännu bättre.

• Alanis

Kavaten, hur mycket ammade du din dotter när hon slutade? Jag sitter här med en tjej som inte heller vill ha helt plötsligt. Hon brukar normalt amma ca 5 ggr per dygn, men har nu inte ammat sedan 6.30 i morse. Har du pumpat ur någon mjölk?

• Aled

Jag slutade amma för en månad sedan och fick mjölkstockning. Jag ammade bara nattetid ett tag innan det och trodde inte att jag hade mycket mjölk alls. Var i kontakt med sköterska, som sa att man ska häva stockningen i första hand och sedan får man börja tänka på att minska mjölkmängden. Värm genom att sitta i duschen/badet och massera, massera, massera. Massera bort alla knölar genom att mjölka ur och massera själva knölen. Ta gärna en alvedon innan. Detta var de råd jag fick. Går det inte över, blir röda märken, feber så kanske man behöver penecillin.

Pumpa hellre ur så att den värsta spänningen släpper än gå runt och ha ont. Låt det hellre ta lite tid att få slut på mjölken än få mjölkstockning är mitt råd.

• Kokos Kajsa

Aled: Helt rätt (har jag insett nu)! Jag mår mycket bättre nu och knölarna börjar försvinna sakta men säkert. För 2 dagar sedan började jag mjölja ur brösten för hand samt massera i duschen (precis som du skriver). Blev mycket bättre snabbt! Idag finns knölarna fortfarande men de gör inte alls så ont som tidigare och jag fortsätter massera på dem så det värsta släpper.

Alanis: Mia drog ner på ammningen snabbt men de sista 3 dagarna ammade jag bara 1 gång per dag så det var inte så mycket alls. Du måste nog helt klart pumpa om du slutar tvärt. Lycka till!

• Lisca

jag har oxå problem med detta.. Har dragit ner på amningen från 3-4 ggr/dag till 2-3 ggr.. Och brösten håller på att sprängas, jag blir helt illamående och blir nästan yr i huvudet! Konstig reaktion tycker jag...
    Läcker som ett soll och nu har jag varit tvungen att handmjölka ur litegrann så det värsta trycket släpper!

Men hur lång tid tar det innan det stabiliserar sig??
    Har haft det så här i drygt 2½ vecka

ღ Lotta ღ Tyraღ
  • Destroijer

Be bvc om hjälp det ska finnas något som ma kan ta för att produktionen ska avstanna

• Kokos Kajsa

Uppdatering: Nu är knölarna helt borta - 2,5 vecka efter att jag slutade amma. Känns som om brösten är jättesmå nu fast de faktiskt är samma storlek som innan Mia föddes.

Tack för hjälpen!

• Alanis

Kavaten, det ger mig hopp. Min tjej bestämde sig för att sluta för en vecka sedan. Först mådde jag jättedåligt, men det har blivit mycket bättre nu. När jag nu verkligen trodde att allt var över kände jag en knöl i ena bröstet i går kväll. Den gör ont, men jag försökte massera den i duschen och det kom ut lite mjölk. Jag får väl fortsätta med det, så ska den väl försvinna.

Svar på tråden mjölkstockning när man slutat amma??