• Morrhår

Inkomstuppgifter hos försäkringskassan

Någon som vet var jag anmäler/uppdaterar min inkomst på försäkringskassans hemsida?
    Har läst att man ska kunna göra det med e-legitimation, men hittar inte var.
    Skulle man ha gjort det för länge sen kanske? Går in i vecka 20 imorgon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-07 19:31:44:
    Eller har de mina inkomstuppgifter "automatiskt"?

• Svar på tråden Inkomstuppgifter hos försäkringskassan
  • Smulan sthlm

Undrar lite över det också! Ringde och frågade en tjej på fk som sa att det bara vara att skicka in senaste lönespecen! Men kan det verkligen vara så enkelt? *ler*

• Tate

Såvitt jag förstått kan man bara uppdatera sin inkomst i samband med att man begär föräldrapenning. Allt för att det sedan ska ta längre tid för dig att få dina pengar efter det att barnet är fött...

• Smulan sthlm

Ja det var väl det jag hade på känn, tyckte att det var lite för lätt...Ha ha. Är i v29 har ännu inte fått ngt intyg att skicka in till fk, för visst måste man skicka in det för att fk starta ett "ärende"?

• Morrhår

Tate:
    Såklart

Smulan:
    Hehe, visst, det ska inte vara för lätt!
    Ingen aning angående intyget faktiskt, jag skickade in mitt moderskapsintyg idag.

• zerosara

ni kan ju ändra eran SGI (sjukdomsgrundande inkomst) för det är ju samma som fp sen... Så kan man ju hoppas att det inte tar lika lång tid.

• carola1977

Smulan: har du inte fått moderskapsintyg från bm att skicka in till FK? Det måste du göra så att de skickar papper till dig som arbetsgivaren ska fylla i med bla inkomstuppgifter. Det tar ca en månad för FK att skicka de papprena till dig så det börjar väl bli lite bråttom. Tror att man måste ha skickat in det så att FK registrerat att man har ett barn på g för att man ska kunna logga in på hemsidan med e-legitimation och göra ändringar.

• carola1977

Från FK:s hemsida när jag loggat in:

"M I N A U P P G I F T E R

Här kan du se vilka uppgifter som Försäkringskassan har om dig. Du kan inte ändra några uppgifter här. Ändringar kan endast göras i samband med att du begär ersättning för föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning. Observera att de ändringar eller tillägg som du gör i samband med din begäran inte uppdateras automatiskt. Det innebär att det kan dröja ett tag innan du ser ändringen/tillägget här."

• Smulan sthlm

Nix, har inte fått ngt. Hm, känns ju så där...Har bf 28/10 men nästa tid hos bm nästa vecka så jag får ta det då med henne. Tack för hjälpen!!

• carola1977

Jag fick mitt intyg från bm i april och har bf på lördag så det var 4 månader innan. Märkligt att du inte fått det än. Säg till nästa vecka och skicka in det på en gång, men ta en kopia först, FK har en benägenhet att tappa bort papper...

• camillapregnant

Skickade oxå in mitt moderskapsintyg, men fick aldrig några papper från FK att fylla i gällande lön osv. Tack vare att jag ringde dem fick jag dem hemskickade. Sen är det bara att be arbetsgivaren att fylla i lön mm o skicka in till FK så har de uppgifterna i deras databas när väl FP ska betalas ut.

• Göta Holm

Lustigt att jag läste detta nu, har precis undrat samma sak. Jag vill kunna använda det där planeringsverktyget (när man är inloggad med e-legitimation) dom har på FK´s hemsida för att se hur mycket pengar jag kommer att få. Men eftersom jag inte kan ändra skattesatsen (inkomsten går att ändra) så kan jag inte planera. :-/ Jag vill planera nu för det är nu lån och amorteringar ska ändras!

Jag har mejlat och frågat, får se om jag får nåt bra svar.

• CCA

Ang. moderskaps intygget.

Där jag går skickar barnmorskan i intyget till FK. Fast jag har ju å andra sidan fått papper från fk som jag ska fylla i så jag vet ju att mitt gått in.

• Smulan sthlm

carola1977: Jo tycker också det men ska göra det bums nästa vecka! Tack för hjälpen!

Svar på tråden Inkomstuppgifter hos försäkringskassan