• tea79

Skötselråd ang landssköldpadda. Hjälp mig!

Hej!

Jag har hittat en landssköldpadda ute idag... Fick ju ta hem den för annars hade den kanske inte överlevt..
    Problemet e bara att ja har ingen koll på hur man ska göra med den..
    Vad äter den.. hur mycket vatten ska den ha.. Ska den ha något underlag? Hur varm/kallt kan de vara till den osv...
    Tacksam för svar..
    Vill ju inte den ska dö nu när ja tagit hand om den tillfälligt..
    Har den i badkaret nu. Med lite vatten som den kan bada i.. Sen e de torrt i halva badkaret.. Även "byggt ett hus en kan gömma sig i...
    Lagt in lite sallad till han/hon...
    E detta rätt eller vad ska ja ändra.. o vad mer behöver ja fixa..

• Svar på tråden Skötselråd ang landssköldpadda. Hjälp mig!
  • pagaki

Vi har 4st landsköldpaddor så jag hoppas att jag kan hjälpa dig. Att ge den sallad är bra. Den behöver också en liten skål med vatten så att den kan dricka. Den bör inte dricka vattnet den kissar i. Den klarar sig ett tag utan UV-ljus under sommaren förutsatt att du låter den vara ute i solen ett par timmar under dagen. Den bör också ha ett underlag som den kan gå i utan problem, t ex täckbark, torv eller sand. Vi har en blandning av alla tre. Är det en stor sköldpadda? Då de är utrotningshotade så ska alla vuxna sköldpaddor vara märkta. De brukar ha ett chip inopererat. Veterinärer borde ha en avläsare. Tullstationer brukar också ha det. Om du ska behålla den behöver den riktig landsköldpaddsmat och UV-belysning. Undrar du något mer är det bara att höra av dig!

• tea79

Hej..
    Tack så jättemycket för ditt svar...
    Skalet är ca 20 cm.
    Antar att de e en landsköldpadda för den har klor o ingen simhud.. Då e de väl en landsköldpadda??
    Jag vill inte behålla den...
    Men ja kunde inte låta den vara kvar i skogen...
    Ska sätta en liten skål med vatten till den...
    Hm.. funderar på underlaget... Går lite vanlig sand bra?? Räckder de med lite i huset som ja byggt?? Den e som sagt i badkaret så ja vill ju inte ösa in hur mycket sand som helst =)
    Ska bort till affären imorgon o hoppas nån satt upp en lapp om att de blivit av med den... Annars vet ja inte vad ja ska ta mig till. Har även ringt o anmält de till polisen om ägaren hört av sig dit. Men man vet ju ej om de tröttnat på den o bara släppt ut den...
    Annars vet ja inte vad ja ska göra...
    Får väl höra med djuraffärewrna om dom kan ta den..

• tea79

Lagt ut en bild på den i mitt galleri...
    Gå gärna in o kolla om du kan se vad de e för typ...
    Hur ser man om de e en hane eller en hona???

• pagaki

Ja, det låter som om det är en landsköldpadda. Vi har även 9st vattensköldpaddor och de är verkligen olika. Nedan länkar går tll två bilder på våra landsköldpaddor. De är grekiska landsköldpaddor och den du har ser förmodligen inte likadan ut om det inte är samma sort, men den grekiska och ryska är de två vanligaste. Om du ska lämna ifrån dig den imorgon så går det bra att inte ha något direkt underlag. Det kan vara lite svårt att få bort sand ifrån badkaret.
    www.familjeliv.se/krypin/tyrell/gallery/phpfauszq.jpg
    www.familjeliv.se/krypin/tyrell/gallery/php3fat4k.jpg
    Jag förstår inte hur man kan göra sig av med ett djur genom att lämna det i skogen. Det är ju inte så svårt att sälja dem eller skänka bort dem. Usch vad tråkigt att det finns sådana människor! Det är verkligen tur för den att du hittade den.

• pagaki

Det ser ut som en rysk steppsköldpadda. Könet ser man om man lyfter på svansen ordentligt, men det kan ändå vara svårt att se.

• tea79

Fattar inte heller hur nån kan göra så.. Men den kan ju faktiskt ha rymt oxå... Vi får se...
    Ja ska iaf ta hand om den tills någon annan kan ta den... Så får ja ta ut den i solen imorgon lite så den får värme... Får försöka fixa nån typ av inhängnad.. Lite svårt o ha den i koppel =)
    Ska kolla länkarna nu... Tack än en gång

• tea79

Okey... De med könet spelar ju ingen roll egentligen... Vill ju inte hålla på o mecka med den nu.. Den ska få vara i fred tycker ja... Stackaren

Svar på tråden Skötselråd ang landssköldpadda. Hjälp mig!