• Jozze

Frågor om tänder!

Jag tror att min lilla håller på att få tänder.
    Hon är född 10:e maj.
    Det är första barnet så jag vet inte vad man ska leta efter eller vilka symptomer dom brukar visa. Jag tror att det är tänder.
    Det är små hårda knortar som sticker upp lite från tandköttet. Det känns lite vasst eller hårt när man känner på dom.
    Men det är inte framtänderna utan hörntänderna och det är väl vanligast att man får framtänderna först?
    Hur lång tid tar det för hela tanden att komma upp?
    Och har dom ont/kliar det, hela tiden?

Kram på er!
    /Josse

• Svar på tråden Frågor om tänder!
  • Tingeli

min son fick sin första vid 4 månader! men han fick framtänderna nere först men alla får ju inte det! vet inte riktigt hur kång tid det tog innan dem vuxit upp, tänkte inte så mycket på det! vissa barn har ont och vissa inte det e ju så olika! men min son hade jätte ont när vissa av tänderna kom! han åt och sov jätte dåligt oxå! men det e väl oxå olika! Lycka till!!

• Anna22

Vår tjej på 3 månader håller på att få tänder hon dreglar och kör med händerna hela tiden i munnen. det är framtänerna i underkäken som har börjat komma här.
    Vet inte hur länge heller det brukar ta..

• starless

Det kan absolut vara tänder. Tänder kommer inte i nån speciell ordning och ålder. Utan det är olika för alla.

• Fido

Barnen kan ha små epitélpärlor på tandköttet utan att det är tänder. Men jag tror att de finns där från födseln i sådana fall. Tildes mormor är barntandläkare och säger att Tilde har en sådan. Fast hon har inte kunnat säga vad den består av.. Alltså små knölar.
    Snittet på barnens första tand är runt 7 månader, men väldigt utspritt med tidigare eller senare. Det vanligaste är att de två nere i mitten kommer först och sen de två i mitten uppe. Men det kan också vara på annat sätt.
    Det ska inte göra ont att få själva tanden. Men kliigt. Och så stoppar de så mycket i munnen när de är små, så de kan få små infektioner när tandköttet spricker upp. Det gör nog ont att bita på.

• Nemah

Min son är 7 månader och jag tror att det är tänderna som är på gång. Han verkar dock ha rätt ont. Han gnäller en del och så gör han grimaser. Ibland slår han sig själv över öronen och vill inte att jag pillar i munnen på honom. Tandköttet där framtänderna ska sitta är alldeles vitt, men inga tänder har kommit fram ännu. Hoppas det går över snart...

Svar på tråden Frågor om tänder!