• Winnie

Era erfarenheter av Viktväktarna?

Hej på er!

Ni som har varit med eller just nu är med i Viktväktarna, vad har ni att säga om konceptet? Bra? Dåligt? Värt pengarna? Svårt att lyckas? Enkla, svåra recept? Osv osv osv....

Jag är intresserad av att höra alla reflektioner som ni har. Ska snart ta tag i mina extrakilon och VV känns som den bästa lösningen. Har väl inga konkreta frågor utan vill gärna höra från er som har erfarenheter av dem vad ni tycker. Rent allmänt sådär...

• Svar på tråden Era erfarenheter av Viktväktarna?
  • Linda 29

VV är kanon, har fungerat jättebra för mig då jag kunde leva som vanligt men med några justeringar. jag lärde mig vad det var som var problemet i min kosthållning. Helt klart värt pengarna!

• Miss Cee

Jag har varit med länge men bara som "Brev-medlem" det vill säga jag har dataprogrammet och all info hemma, men går inte på några möten eller betalar varje vecka etc.

Är jättenöjd!

Jag har lärt mig att äta på ett normalt sätt, fått en uppfattning om vad normal kost/mängd är. Jag kan äta vad jag vill men inte hur mycket som. Jag kan ha ett vanligt liv, behöver inte tacka nej till saker eller tex aldrig unna mig en glass. Man får bara lära sig att planera för de där gerjerna man "Unnar" sig. Dessutom behöver man aldrig vara hungrig!!

Jag har gått ner 35 kilo och tar nu de sista 5. Räknar med ett halvkilo i veckan så hinner hjärnan och rutinerna med också, och man går inte tillbaka till gamla vanor. Det är ju ingen bantningskur utan en livsstilsförändring man gör. Men med WW så kan man leva på det sättet resten av sitt liv, för det är anpassat till normalt liv.

Inte som andra dieter etc som utesluter vissa saker totalt, eller tv program som påstår att de överviktiga ska tycka att det är trevligt att leva på sjögräs och alger resten av sitt liv...

JAG är ingen gruppmänniska och undvek därför träffar och invägningar. det sköter jag själv. Men detär ju upp till var och en, men man ska inte välja bort WW bara för att man tror att man måste gå på möten för att det ska fungera. men det ä rju bra att börja ihop med en kompis eller så, för att få lite stöd :)

• Winnie

Tack för era svar! Ja, brev-medlemskap är ju en variant faktiskt... Känner att det kanske är svårt att komma iväg på möten eftersom VV inte finns just i den kommunen jag bor i, utan i grannkommunen. Då kanske det är lättare med brevmedlemskap, ska fundera på det...

Fler som vill svara?

• totina

VV fungerade super på mig. Jag gick ned 10 kg för 5 år sedan och har sedan dess hållt vikten med VVs metoder. Det var ett perfekt sätt att lägga om sin livsstil och sina vanor på. Recepten var ganska enkla även om jag mest konstruerade egna recept genom att själv räkna points. Mötena var bra och peppade mig. Att väga sig en gång i veckan gjorde att man blev mer motiverad att gå ner till varje gång. Nu är jag guldmedlem och medlem så länge jag inte går upp 2 kg över min målvikt. Medlemskapet var värt varenda krona!

Det enda negativa jag har att säga om VV är att man lätt kan bli fixerad vid points och räkna allt även när man nått målvikten. Det kan bli jobbigt för en själv och för andra. Jag får fortfarande ångest och dåligt samvete om jag bara unnar mig nåt litet onyttigt.

Hoppas att VV kan hjälpa dig att bli av med några kg. Lycka till!

• Winnie

Förresten, jag funderade på... hur funkar det med recepten? Får man några per gång som man ska tillaga under veckan tills man går dit nästa gång och får nya? Eller får man nån bok när man registrerar sig? Eller hur funkar det?

• Miss Cee

Man får ganska mycket med en gång, men jag har inte följt ett enda recept. Tycker att det är mycket enklare att tillaga sin vanliga mat, men byta ut ingredienser mot bättre saker etc.

Tex om man gör köttfärssås och spaghetti, så byter mat ut blandfärsen mot nötfärs med 10%fett, gör den i en teflonpanna som inte kräver extra stekflott, byter ut grädden mot viktväktarnas creme fraich eller annan lättcreme fraiche osv.

• totina

Man får som sagt recept varje gång. Men jag gjorde även som Miss Cee lagade till mina egna vanliga recept fast bytte ut massa onyttiga saker mot bättre ingredienser.

När du registrerar dig får du ett startpaket med en massa recept och information om vv och om pointssystemet. Jag tror att det är i vecka 2 du får en pointsbok där de flesta ingredienser och livsmedel finns angivna i points. Du får också ett "viktkort" där din vikt registreras varje gång du går dit och väger dig. Sedan finns det en massa hjälpmedel att köpa där tex pointuträknare osv.

Svar på tråden Era erfarenheter av Viktväktarna?