• Memma

Matilda eller Mathilda

Vilken stavning gillar ni bäst? Jag vill att det ska vara utan h för att ingen ska komma och kalla henne för Mat-Hilda. Men min man vill helst ha med h. Nån som kan hjälpa?

• Svar på tråden Matilda eller Mathilda
  • Sara78

Jag tycker det alltid är bäst att köra med den enklaste stavningen. För att undvika fel Så utan H skulle jag föredra...

• Mallemus

Jag anser ju att vi bor i Sverige så varför inte stava det på svenska? men det är som sagt min åsikt! Tycker det är lite fånigt med konstalde stavningar om man inte har ngn anknytning till ngn annan kultur där man stavar annorlunda. (ex W istället för V, namn med H utan anledning, C istället för K osv.)

• Andrea F

Matilda tycker jag också.

• MyFine

Matilda tycker jag med, men det är nog för att mamma en gång hade en katt som hette matt-hilda..

• Memma

Ska visa detta för min man så ska vi se vem som "vinner" =)

• IdaMatilda

Hej! Jag tycker utan H.

• Emmisen80

Nä jag tycker nog att det är finast med H. varför ska man alltid skriva sitt namn som alla andra?!

• Icapika

Oftast blir det ju enklast med att stava som det låter. Tänk bara i framtiden när barnet ska behöva säga att man stavar med h också.
    Man blir trött på sånt i längden. Har ett efternamn man jämt ska behöva bokstavera...

• Memma

Jag vet ju själv hur jobbigt det är att som jag heta Victoria. Samma fråga jämt! Med c eller k?

Svar på tråden Matilda eller Mathilda