• Anonym (ledsen)

Skära sig....

Jag har mått himla dåligt de sista månaderna.. Har haft mkt jobbigt med mig själv och med sambon. Vi håller på att flytta isär nu efter ett långt förhållande. Det som har blivit mitt stora problem är, att ja inte ser nån annan utväg i mitt liv när jag mår som sämst, än att skära mig.

Skär så mkt jag bara orkar med en rakhyvel över hela underarmen. Tills de blir så mkt blod att den bara glider och det inte tar mer. Först då inser jag att ja faktiskt lever, jag ser ju blodet rinna... O samtidigt gör det så fruktansvärt ont, så jag hinner inte tänka på allt jobbigt som är i mitt liv nu.

Känner bara att de börjar kännas som att rakhyveln inte räcker längre, vill göra mig mer illa. Fast i samma stund vet jag att ja måste sluta. Alla ser ju, alla vet. Har ju stora plåster o bandage på armen rätt ofta. Mamma o pappa frågar ofta. Säger bara: "Jag har gjort mig illa".... Vilket stämmer. Men så frågar dom inge mer. Men dom vet. O dom mår dåligt av det. Måste få hjälp, är det nån som suttit i samma sits? Som skär sig eller har gjort det? Hur kom ni ur det? Ja ser de som att ja inte kan det, de blir som en dråg. När ja inte orkar mera. Snälla ni hjälp mig.

• Svar på tråden Skära sig....
  • Anonym (ledsen)

kan inte mer

• AdrianK

Du borde nog gå o prata med någon. Det är nog dom flesta kommer svara till dig. Är livet verkligen så jobbigt? Hur gamal är du? Har du hälsan? Har du vänner? Du vinner ingenting på att hålla på o skära dig i armarna, förutom att du får ont. Vill du se blod kan du köpa hem kolever och ha i kylskåpet. Gå o prata med någon. Antinge psykolog eller förstående vän.

• Anonym (orolig)

Jag har en syster som skär sig och det är otroligt jobbigt att se.
    Snälla du skaffa hjälp det finns många som vill hjälpa dig men du måste först räcka ut handen.
    massor med kramar.

• Anonym

Varje gång du vill skära dig ring till nåt ställe där du kan prata med någon!

• Sötisnosen

Jag håller nog med AdrianK...

Jag började skära mig när jag var 13 och höll på i ett par år. De bakomliggande orsakerna är inte så himla relevanta tror jag. Träffade efter ett tag en kille som fick mig att svära att sluta och det gjorde jag, ett tag iaf. När det tog slut började jag igen och höll på i flera år. Det gick lite i vågor och vissa perioder var jag "vit" medan andra preioder skar jag mig varje dag.

För snart tre år sedan träffade jag min nuvarande fästman. Han bad mig inte sluta men han ville verkligen att jag skulle vara rädd om mig och jag lovade helt frivilligt och på eget initiativ att sluta (vilket jag också ville) och har låtit bli mina vassa föremål i snart tre år. Tankarna finns där än och dyker upp ibland när jag är stressad och mår allmänt pyton. Jag känner mig idag som en nykter "självskärare" och försöker ta hand om mig för att inte bli för deprimerad igen. Sömn, bra mat, komma ut i friska luften och inte plugga på helgerna är en del av receptet.

Det är som du säger, ett beroende, en drog, och man måste hantera det på något sätt. Jag trappade ned på flera sätt innan jag kunde sluta. T ex så köpte jag en röd spritpenna för att få se de röda strecken men FRAMFÖRALLT tillät jag mig själv att bli hysterisk, gråta, hyperventilera, skrika och slå på saker.

Man behöver mycket stöd för att komma ur sitt beteende och proffersionell hjälp är säkert långt bättre än att försöka själv, men det går! Är ju själv ett exempel på det, även om jag aldrig skurit särsilkt mycket.

Maila eller MSN:a mig om du känner för att prata! Jag är hemma ganska ofta. eonah_aeon@hotmail.com

• jaOmagen

de bästa e om du försäker få hjälp från någon, har skärt mig lite... har en kompis som skurit sej ett bra tag =/ de e jobbigt o se =/ försök få hjälp se till att nån hjälper dig...

jag får lätt ångest atacker o ibland e jag nära lådan me knivar, skakar hyperventilerar... nu e de ett tag sen jag kände så... har så mkt stöd i min sambo.. han är mitt stöd...
    försök hitta nån som kan vara ett stöd för dig... mamma, en vän, nån utomstående... jag finns... maila om du vill!
    kramar

• Anonym

Jag har en psykisk sjukdom..(psykossjd) och har skurit mej till och från i 5år. Även gjort annat men vill inte ge dej några fler dumma ideer.Mina armar är under en dålig period lindade. Kan säga att mina armar inte är fina:/ Jag har dock inte skurit mej nåt på 2månader. Dels för att det är så varmt och jobbigt med bandage..och vill inte att folk ska se vad jag gör mot mej själv..hittar andra destruktiva sätt..tyvärr..

Du måste söka hjälp..! Så det inte blir värre. Ring psykakuten eller gå dit och bara prata och få sen vidare remiss.

• Anonym (ledsen)

tack för alla svar. Konstigt nog känns de... skönt att höra att man inte e ensam, att de enda verkar finns rätt många me samma problem. Vilket iofs är helt sjukt. Vill inte att andra ska må så här dåligt.. Samtidigt som de känns lite stöttande o veta att man inte är ensam.. kanske låter konstigt, men ni förstår säkert... tack för alla som ställer upp o ger msn o så.. verkligen. super tack. måste försöka få rätsida på mitt liv.. men det är svårt. ensam.

• Anonym

jag har ocksa skart mig i flera ar...framst pa mina handleder..och jag skams alltid eftersom jag inte vagar skara sa djupt...for nagra dagar sen madde jag jatte daligt och ville aterigen (tyvarr) skarai mina handleder men jag vet inte varfor tyckte att det var trakigt..sa jag skarde mig i halsen istallet...som sagt igen vagar aldrig skara for djupt...men marken blev det iallafall..undrar hur det kommer stt sluta....

• smurfisar

hej. Jag har varit där. Med att skära mig. Såren är läkta sedan många år men ärren är kvar för alltid. Vill du så finns jag här

• Anonym (ledsen)

USCH! Anonym precis här ovanför, sluta!! jag vet att det är svårt, är ju där själv, men i halsen!? låter himla farligt. "måste" man hålla på, så håll dig till armarna!! klart man inte ska alls, men ja vet ju hur det är, eftersom jag håller på själv. men de lät väldigt hemskt. usch. *krama om*

Svar på tråden Skära sig....