• Kellisen

Decoupage, hur gör man?

Har köpt jättehäftiga döskalleservetter som jag gärna skulle vilja dekorera en blomsterkruka med.
    Kan någon i korta drag berätta vad jag behöver till decoupage och hur jag gör??

• Svar på tråden Decoupage, hur gör man?
  • Lyckaa

Du måste oxå ha decoupagelim och ev. lack till att lacka krukan efteråt. Sen en mjuk pensel och ljus bakgrundsfärg. Först målar du krukan tex vit, när det har torkat limmar du där du ska sätta servetten. Du tar av de 2 lagren på servetten, så bara motivet är kvar, sen penslar du försiktigt på servetten på krukan. Limma även på servetten med den mjuka penseln. Om du vill att det ska hålla längre kan du lacka krukan efteråt.
    Hoppas du förstod av min beskrivning. Lycka till! =)

• Dino78

Du behöver kruka (såna här vanliga bruna obenahdlade), servetter, decoupagelim/lack (samma i en) och vit målarfärg.
    Sen tar du krukan och målar den vit, tar bort det yttersta skiktet på en servett (det med trycket på), klipper lagom stora remsor och så lägger man på lite decoupagelim, ett tunt skikt. Lägger på servettremsan, då fastnar den. Sen stryker man på ett lager till (lackar) och fortsätter så tills krukan är full av servetter. Lackar över gör man 2-3 gånger. Lätt som en plätt.
    Decoupagelim köper man på Panduro Hobby t ex, kostar inte mycket och en flaska räcker till rätt många krukor! Kul som attan är det!

DIF i själ och hjärta
  • Kellisen

funkar det inte att köpa en kruka som redan är lackad vit?
    ellerm måste det vara ett visst material från början så att servetten fastnar

• Dino78

Det ska vara sån där skrovlig, är det terracotta? Är den redan lackad så fastnar det inte.

DIF i själ och hjärta
  • Kellisen

ahaa.tack då tror jag att jag förstått *rusar til Panduro*
    tack för era svar

• Dino78

Slät ska den vara också! Dom finns att köpa i de flesa vanliga matbutiker, kostar nästan ingenting. Har ni Överskott i närheten kan jag rekommendera att köpa det där, för där är dom skitbilliga. Brukar bunkra upp
    Om du sen fastnar så inser man att det är lite smådyrt att köpa nya packen med servetter och det går åt 1, max 2 servetter till en kruka. Så varje gång du är hos folk så fråga om du kan få ta några servetter Så gör jag. Sen har jag faktiskt köpt några på Tradera.
    Har gjort massa Nalle Puh krukor till dotterns blivande rum. Förlåt att jag glider iväg och blir lite OT

DIF i själ och hjärta
  • Poppie

Riktigt vackert blir det om man gör decoupage på glas då behövs visserligen ett annat lim/lack men glaset blir frostat och mycket läckert. Man kan också lägga såna där sticks med text som man sätter på paket till jul under lacken innan man bränner glaset i ugn
    Kram Poppie

Svar på tråden Decoupage, hur gör man?