• MoC

Att välja sjukhus för förlossningen? Sthlm

Hej hej

Min BM sa något om att man kan välja lite var man vill ha sin förlossning och att jag skulle fundera lite över det.

Jag är ursprungligen från Uppsala men flyttade för drygt 1 år sedan till Sthlm och har inte så stor erfarenhet eller kunskap om sjukhusen här.

De sjukhus som jag hört talas om mest när det gäller förlossningar är Söder sjukhuset, Karolinska och Huddinge. Men jag vet inget om dem :(
    Är det någon som har något att berätta om Sös eller Karolinska, gärna både ris och ros :)

Min sambo och jag bor i Nacka kommun (Älta) så jag antar att Sös är närmast, men jag vill ju inte att det ska avgöra helt.

Tilläggas bör kanske att jag är lite nervös och rädd inför förlossningen (jag har LÅNGT kvar, är bara i vecka 13, men tankarna har ändå börjat rusa runt i huvudet) så det känns viktigt att veta så mycket som möjligt för att det ska kännas så tryggt som möjligt.

Jätteglad för svar!

Kramar till er från oss :)

• Svar på tråden Att välja sjukhus för förlossningen? Sthlm
  • Theresé och Mini

Bästa sättet att få en bra uppfattning om ställerna är att åka dit och kolla själv.
    Jag får förmodligen föda på södertälje sjukhus om inte så är det Huddinge som är närmast till hands.. har dock hört massa om att Huddinge ska vara så stelt... Så jag tänkte åka dit själv och kolla lite om det blir aktuellt.

Lycka till!

• Hannahs mamma

Hejsan. Jag födde på Huddinge... Och jag tycker att förlossningen gick jätte bra där,,, Men jag gillade inte BB... eftersom jag "bara" var 17 så förklara dom allt som när man pratar med en 3-åring.
    dom pratade inte nått med pappan (min sambo) och han e 8 år äldre än mej. Så i helhet så gillade både jag å matte förlossningen på Huddinge men inte BB... Men åk dit o titta innan du bestämmer dej... Lycka till

• Jessicat

Det finns även Danderyds sjukhus soch de har ett trevligt patienthotell efteråt. På Danderyd ligger det privata BB Stockholm. Fått gott rykte.
    www.bbstockholm.se

Jag födde på Danderyd och var väldigt nöjd med det.

• MalinI

Jag födde på Huddinge bägge gångerna. Är helnöjd. Det är lite tråkigt själva sjukhuset, men personalen var guld värda. Jag har inga dåliga erfarenheter av personalen på BB som hannahs mamma hade.
    Specieellt efter senaste förlossningen som var lite kompilicerad så fick man mkt stöd och feedback. De bokade in ett återbesök om 1,5 vecka för att jag ska få prata igenom förlossnigen och ställa frågor.

Jag tycker du skall åka in på förlossningen och kolla själv. De har ju alla besökstider så man kan kolla och titta.

Lycka till.

• Tingeli

en bekant har fött på sös och sa att det va jätte bra där! men karolinska har jag inte hört så mycket positivt om! Själv ska jag föda på danderyd! lycka till att välja!

• DINA75

Hej!
    Jag födde på Södersjukhuset med mitt första barn, tyvärr så var det ingen bra upplevelse och BB var fullt så trots att jag var förstagångsföderska så hamnade jag på en kvinnoklinik ( ? ) där det låg gravida kvinnor med komplikationer...men bättre det än ingen plats alls =)
    Nu vill jag att denna förlossning ska bli en bättre upplevelse och har därför valt att gå hos Prima Liv MVC för att få en plats på BB stockholm som är privat och inte så sjukhusaktigt.
    Jag hoppas att det skall bli bra och känner mig trygg med mitt val för jag har bara hört gott om Danderyd och BB Stockholm.

• cillidi

hej!!!
    jag födde på huddinge och var inte alls nöjd med min barnmorska.
    men jag kan ju haft otur såklart.
    själv jobbar jag på danderydssjukhus på en BB avd där.
    Dom har förlossning som ska vara jätte bra och sen har dom en privat förlossning och BB som heter BB stockholm och den ligger på danderyd sjukhus.
    lycka till!!!

• MoC

Tack för alla svar :)
    Mycket intressant och kul att få ta del av era erfarenheter och råd.
    Tycker det låter som en bra idé att göra lite "studiebesök" för att få en känsla för de olika sjukhusen, men efter att ha läst lite om BB Stockholm, Danderyd så måste jag ju säga att det låter mycket trevligt och fint, fast hur ska man kunna veta om förlossningen blir normal.
    Tack till er allesammans och ta hand om er och era familjer :)

Kram/Marie

• carro75

har hört att sös e sådär men det beror ju på vem som jobbar just när du kommer,min vän hade inte blivit trevligt bemött,däremot huddinge o danderyd har jag hört ska vara super,,lycka till,jag e också i v.13 o ska föda på danderyd,,kram

• Jessicat

Du kan ju inte veta om förlossningen blir normal. Men för att få plats på BB Stockholm så måste du bla ha en normal graviditet, du får inte ha en riskgraviditet. Jag skulle genast skicka en ansökan till BB Stockholm för tillhör du inte ett MVC som garanterar plats på BB Stockholm så är det svårt att få plats. Det gäller att vara ute i god tid om det sedan blir ett annat alternativ så kan du ju bara dra tillbaka din ansökan.

Svar på tråden Att välja sjukhus för förlossningen? Sthlm