• Huddinge

Ont i tandköttet

Hej
    Någon mer än jag som har ont i tandkötet? Känns som ett tryck som ligger emot tandköttet hela tiden. Ännu en graviditet´s grej eller ?

• Svar på tråden Ont i tandköttet
  • Signatur

Står beskrivet om det om du kollar på gravid-förlossning här på FL.

• Blomsterlund

Är tydligen vanligt då man är gravid har jag hört.

• Juniphé

Tandhygienisten här (eller blivande i alla fall).

När man är gravid är det ökad risk för gingivit (Inflammation i tandköttet), det gör att tandköttet blir svullet och rött och hos en del ömmar det även. Det är jätteviktigt med god munhygien när man är gravid - annars också såklart - men särskilt under graviditeten.

Gingivit går som tur är oftast att bota inom ca en vecka om man sköter sig bra.

Minns du dom där röda infärgningstabletterna som man fick av fluortanten i skolan?? Köp sådana på apoteket och en munspegel - Det är suveräna hjälpmedel när man vill kolla om man borstat bra nog.

Gör så här:
    Borsta noggrannt och försök komma åt även bakom sista tanden. Noggrannt betyder INTE hårt. Borstar man för hårt kan man göra mer skada än nytta - så en X-tra mjuk tandborste och att man håller tandborsten löst (ung som en penna) är jättebra.
    Avsluta med tandtråd eller mellanrumsborstar (Det som ryms bäst mellan tänderna) i VARJE mellanrum och även bakom sista tanden.

Om du färgar in bettet (enl anvisningar på förp) efter rengöring så kan du nu se om du missat med rengöringen på något ställe. Det röda fäster nämligen på bakteriebeläggningarna på tänderna. Sedan kan du bara försöka göra rent de ställen du missat och vara extra noga vid nästa borstning.

Tandborstning med fluortandkräm 2 ggr per dag + tandtråd eller annat mellanrumshjälpmedel 1 ggr per dag är jättebra och du är kvitt problemen förhoppningsvis inom en dryg vecka. Om inte - kontakta din tandhygienist för kontroll.

Lycka till!

Jag gav dig bara lite tips på hur du kan råda bot på problemet, men det är ju självkart upp till dig om du vill eller inte... Jag har ju inte pratat med dig personligen och vet inte heller hur dina tandvårdsvanor ser ut heller... så mina råd är riktad till "den gravida kvinnan i allmänhet"

• Juniphé

tillägg...

det är alltså bakteriebeläggningarna som tillslut orsakar inflammation i tandkötter.

• Juniphé

Ska jag vara riktigt grym så kan tandköttsinflammationen för en del vara ett förstadium till ev. tandlossning (Parodontit). Men det tar för lång tid för att förklara och jag misstänker att det inte finns så många fler än jag som faktiskt tycker att det är intressant

• Happy baby

Hade också så men efter två-tre dagar med tandtråd och extra noggrann borstning är det redan bättre. Nu gäller det att fortsätta att vara lka ambitiös!

• Dragonia

Jag ar valdigt irriterad nu och hoppas att det gar att borsta bort - men det kanns som att jag kommer att fa ga och skolja rent....

• Malenkovich

Vad gör man när det gör ont i tandköttet och man kräks så fort man börjar borsta? Tandtråd och annat är bara att glömma
    Jag har inte mått illa alls under graviditeten men borsta tänderna det kan jag bara inte göra - då kräks jag meddetbums. Jätteobehagligt.

Svar på tråden Ont i tandköttet