• aasa s

Dykning och dykarcert!

Jag är sugen på att ta dykarcert, min sambo har det och det skulle vara så skoj att kunna dyka tillsammans.

Jag är dock livrädd egentligen, samtidigt som andra delen av mig säger "fy vad häftigt".. Jag funderar dock på om jag ska ta det i Sverige eller om jag ska vänta till julen eller nästa sommar och ta det nere i Spanien, men då är allt på engelska.. Tänk om man inte förstår? I gengäld är det lite billigare + går fortare där nere och så är vattnet varmare..

Någon som dyker som har tips eller råd?

• Svar på tråden Dykning och dykarcert!
  • aasa s

ingen som har dykcert som vill dela med sig av erfarenheter?

• Poasin

Hej!
    Jag har dykarcert. Tog det i Thailand för 3,5 år sen. Instruktören var svensk men kursen var på engelska eftersom det var en amerikan med i gruppen. Men absolut var det jätteskönt att man kunde fråga och få svar på svenska om man inte fattade.

DÅ var jag inte alls rädd utan tyckte bara "vad häftigt". Idag när jag dyker tänker jag nog mer på riskerna (ålderstecken?). Men det gäller att vara noggrann och inte lämna nåt åt slumpen. Men vad underbart det är att dyka och få uppleva en helt annan värld! Särskilt ihop med nån man tycker om(min sambo har oxå cert)!

Kontentan: Jag tycker du ska ta certet i Spanien OM du känner att du verkligen vill. "Min" instruktör när jag tog certet sa att man ska ALDRIG göra ett dyk om man känner sig minsta tveksam. Tror inte du kommer ha några större problem med engelskan, man är ofta bättre än man tror! Dessutom är det mycket trevligare att dyka i varmt vatten. Tror (har aldrig dykt i Spanien) även att det finns finare saker att se därnere är i Sverige.
    Och förresten: lycka till! Du fixar det!

• aasa s

Jag känner att jag verkligen vill, men jag är ändå rädd, men det är nog för att det är något helt nytt också... Jag var rädd för att åka mc innan också, men åker med min sambo nu, även om det fortfarande är lite läskigt så gör jag det!

• AndreasA

Jag och min fru tog dykcert i somras.
    Vi gjorde det på vår bröllopsresa så kursen var på engelska men det var inga som helst problem.
    Min fru tyckte att det var lite obehagligt i början men vande sig ganska snart. Det är ju trots allt inte helt naturligt att andas under vattnet.
    Vi tog PADI Open Water-kursen vilket innebär ett maxdjup på 18m. Det är såpass litet djup att man inte behöver tänka på dykarsjuka så om någonting skulle gå snett eller kännas konstigt så kan man simma direkt upp till utan. Det tycker iaf jag gör att det känns tryggt.

Om du, som du skriver, känner dig sugen så tycker jag absolut att du ska göra det. Jag hade bara snorklat tidigare och tyckte att det var kul men det är ingenting i jämförelse med att dyka med tuber.

Go for it!

• aasa s

Ja, jag hörde det från min sambo också, att om något händer på de djupen så kan man bara sticka rätt upp utan att få dykarsjuka. För mig känns det också väldigt tryggt!

Jag har aldrig snorklat innan heller, har haft respekt för masken man sätter på sig, men sen testade jag i smyg att sätta på mig masken och även testa att andas lite utan tuber dock, men bara för att känna lite på känslan.. Och det var inte så hemskt ändå..

Halva jag är sugen och halva tycker bara det är jätteläskigt.. Så det blir väl med skräckblandad förtjusning..

Min sambo har advanced redan så jag har ingen annan att gå dykkursen med, men det kanske är bra också, för dåmåste jag verkligen stå på egna ben och förstå och prata engelska.. Har sååå dåligt självförtroende när det gäller engelskan, nämligen..

• Robyn

aasa s

Att dyka är jättehäftigt! Vill dock rekommendera dig att ta certifikatet i Sverige. Efter att ha fixat dykning i svenska vatten klarar du garanterat dykning utomlands. Dykning i Sverige är nämligen mycket mer krävande (p.g.a kallt vatten, dålig sikt, vågor, etc).

Jag har själv tagit grundkursen (i april, ganska kallt!) och advanced kursen i svenska vatten och det gick jättebra (om man bortser från lite lätt panik under grundkursen...). Att dyka exempelvis 30 meter är inte så annorlunda mot att dyka 18 meter. Sikten blir sämre dock och du kan inte gå upp lika fort (som någon redan påpekat).

Hade heller aldrig snorklat, men det lär du dig fort. Ställ gärna frågor om du har några!

• Poasin

aasa s: Har du bestämt dig hur du ska göra?

Tror liksom Robyn, att om du tar certet i Sverige så klarar du allt sen... Helt klart sämre förhållanden här hemma.

Hur som helst, lycka till!

• lycklig81

Jag vet inte än hur jag ska göra... Finns för- och nackdelar med allt.. Men tar jag i Sverige så blir det först till våren...

• SHT

jag har dykcert: OW, AOW och Enriched Air Diver

Jag dyker tillsammans med min sambo. vi har kompletta utrustningar

Är väldigt sugen på att gå kurser inom teknisk dykning..

Svar på tråden Dykning och dykarcert!