• Anonym

svamp på tungan?

Finns det någon annan som har haft det?
    Jag har ngn slags grå/vit/gul beläggning på tungan.
    Känner mig mycket obekväm med detta!
    Någon annan som haft något liknande?

• Svar på tråden svamp på tungan?
  • Anonym

Jag har också.. men vet inte heller vad man skall göra åt det.. känns så pinsamt på nåt vis.. och så påverkar det andedräkten också, säger min sambo. Inte kul.

• Anonym

Har hört att wichyvatten ska vara bra så det har jag druckit i två dagar nu, men inte hjälpt. Får nästan panik av detta!
    Ska till en doktor i morgon av annan anledning så jag ska be henne titta på det. Kan hoppa in och skriva här efteråt, om jag fick något tips.

• Mmmajsan

Vichyvatten är en hyfsat bra huskur. Men man ska skölja med det, ungefär som man gör med fluor. Det kanske inte hinner hjälpa så bra om man sväljer det på en gång.
    Har man munsvamp (även kallat muntorsk eller torsk) så finns det även receptbelagda sköljmedel som man kan använda. Men det är ovanligt att man bara får det, oftast hänger det ihop med en infektion, en förkylning kanske, eller antibiotikaanvändning. Det brukar kunna försvinna av sig självt i såna fall, så länge man är frisk och kry.

• Anonym

Mmmajsan:
    tack så mycket!
    Då hoppas jag att det ska vara över snart då, fast jag tycker att jag har haft det ganska länge nu. Jag får väl se vad doktorn säger imorgon.

• Anonym

Ingen fler som vet? Känner mig fortfarande lite orolig och undrar om någon har haft det och sen blivit av med det?

• Anonym

Det går så fort så jag puffar upp.
    En chans till!

• Gummi1

Ät lite lingonsylt det kan hjälpa..

• elinina

mykostantin är ett läkemedel som man använder mot svanp i munnen. vet ej om detta är receptbelagt, men fråga din läkare!!

• Ishtar

Tungskrapa kanske kan vara något?
    Min erfarenhet är att man får en beläggning när immunförsvaret är nersatt och en infektion på G. Är det så får man vänta ut det. Sen finsn det små tabletter, kanske mmajsan vet vilka:), som man löser upp i vatten och sköljer med. De är bakteriedödande och ska inte användas av rökare, av någon orsak!

• Mmmajsan

Ascoxal finns också i flytande. (Har fått det av min tandläkare mot tandköttsinfektion en gång.) Som sagt, bakteriedödande, men inte svampdödande. Kan ju vara värt att testa, men hoppas inte för mycket. Svampar och bakterier är två helt skilda organismer.
    Mycostatin är så vitt jag vet receptbelagt. Det tycker jag man kan begära att få om huskurer och receptfria alternativ inte hjälper.
    Vad säger t.ex. netdoktorn om muntorsk?

• Shoujo

Ehum..sluta dricka kaffe och äta socker?

Svar på tråden svamp på tungan?