• Xara

Varför tappar blommorna färgen?

Har en liten plätt till trädgård och har de senaste tre åren skaffat olika blommande perenner till rabatterna. Men flera av dem TAPPAR FÄRGEN . Exempel:

Kungsängsliljor: De var vackert lila-svart-rutiga som de ska första året och i år var alla vita.

Axveronicor: Köpte tre olika färger som blommade praktfullt förra året. I år? ALLA ÄR VITA!!

Karpaterklocka: Första året dignade plantan av djupblå undersköna klockor... men i år är samtliga blommor HELT VITA.

Vad beror detta på?? *Trädgårdsnovis*

• Svar på tråden Varför tappar blommorna färgen?
  • seafree

Hmmmmm... låter spännande jag vill också veta nu! Hur kan alla blivit vita!?

• Xara

Någon som är inne så här på kvällskvisten och vet något om detta?

• djmugg

Står de i solen?

Jag skulle kanske kunna gissa på att det är för näringsfattig jord, eller att det har med vattnet att göra. Eller att de står för soligt helt enkelt.
    Många bud där...

Jag har själv rosor i en kruka på altanen som ska vara vita, men de har istället blivit gröna.

• Paksenarion

jag skulle oxå gissa på att dom behöver näring...

• Xara

De står alla i halvskugga i samma jord som tre pionbuskar gillar (om det nu säger något?!).

Aha, näringsbrist... ja, inte har vi varit något vidare med att gödsla rabatterna inte, så det kan säkert stämma! Bättring utlovas !

• annca

Skulle kunna gissa på jordens pH-värde. Vet att vissa blommor ändrar färg beroende på det (Hortensia bla)

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Yin  81

Hur färgerna blir på olika växter beror vanligtvis på huruvida de står soligt eller skuggigt, så du bör nog se över växtplatsen. Men som kungsängsliljor tror jagäven frösår sig och då kan ju det uppstå vita hybrider vilket inte är ngt konstigt.

Svar på tråden Varför tappar blommorna färgen?