• Majsan 26

Alvedon,panodil vid amning?

Läste på innehållsdekl. till båda dessa tabletter och där står att det går över i modersmjölken, men påverkar troligen inte barnet. När jag var på apoteket sa hon i kassan det finns inget annat preparat. Hur gör ni andra??

• Svar på tråden Alvedon,panodil vid amning?
  • Carisma95

Jag tog alvedon vid amning. Ett FÅTAL gånger ska tilläggas, alltså bara när jag var tvungen (vilket hände kanske 3-4 gånger).
    Som sagt det finns ju inga andra alternativ, förutom att INTE ta några tabletter alls.

• Soffen

Det går alldeles utmärkt att använda både Alvedon eller Panodil enligt de barnmorskor som har rådgivit mig kring min amning. En av dem sa att jag tom skulle äta dem förebyggande nu i början när jag har sådana spänningar i brösten nu när mjölken rinner till.

• Mupp

De rekommenderar ju alvedon på bb till mammor som får grymt ont i brösten innan amningen kommit igång riktigt eller för att lindra onda eftervärkar, så det är nog ingen fara för barnet. Sen har jag personligen alltid varit av filosofin att aldrig ta något läkemedel alls om det inte är absolut nödvändigt.

• Filantra

Jag är mycket restriktiv med läkemedel som går över i modersmjölken. Alla preparat som tillhör grupp 2 (i Fass)"påverkar troligen inte" barnet. Det är ju upp till var och en att ta risken. Ibland är det ju nödvändigt att ta mediciner och då uppväger ju nyttan risken. Men att ta läkemedel slentrianmässigt eller förebyggande tycker jag känns ängsligt. Sen att det finns bm som rekommenderar det får ju de stå för. Att även bm kan ta rejält fel när det gäller andra mediciner vet jag av erfarenhet från spec-bb. Men man får ju tänka på att de faktiskt inte är läkare.

• Edstrom

På BB fick jag panodil vid ett flertal gånger.
    De sa att man kan äta vanärktabletter valiga värtabletter och amma.

Svar på tråden Alvedon,panodil vid amning?