• Nallemajatjejen

Recept på god matpaj

Har äntligen bestämt mig för att vi ska ha pajer på kalaset på lördag. Tänker göra en enklare köttfärspaj (något som jag tror de flesta äter) men sen vill jag ha en eller två pajer till. Gärna lite spännande pajer. Men jag vill att ni ska ha ätit dem så att ni vet att de var goda. Alltså.. Inte en massa länkar till tasteline - där kan jag titta själv
    Gärna någon vegetarisk också.

Att bli mamma är livets största gåva!
  • Svar på tråden Recept på god matpaj
  • Signatur

Ska den vara vegansk eller kan det vara ost i den?

• Mithera

Den här är underbart god!

Rödlökspaj med fetaost (5-6 personer)

Pajdeg:
    3,5 dl vetemjöl
    100g mjukt smör/margarin
    1 äggula
    1 msk olja
    3 msk kallt vatten

Fyllning:
    ca 8dl tunt skivad rödlök (3-4 stora lökar)
    2-3 msk smör
    4 msk rödvinsvinäger
    4 msk honung
    400g grekisk fårost

Äggstanning:
    4 stora ägg
    2 dl gräddfil
    1,5 dl mjölk
    1 tsk salt

Sätt ugnen på 225°.
    Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut den i en springform (24cm).
    Skala och skiva löken mycket tunnt och låt den svettas i smöret på svag värme 5-8 minuter utan att den får färg. Tillsätt vinäger och honung, öka värmen och koka ihop det hela 4-5 minuter tills du får en tjock marmeladkonsistens utan vätska.
    Skär osten i tärningar. Fördela hälften av lökmarmeladen i pajskalet. Strö ut osten över löken och bred resten av löken ovanpå osten. Krydda lätt med en aning svart- eller vitpeppar.
    Vispa ihop äggen med gräddfil och mjölk. Smaksätt med salt och blanda väl.
    Häll äggstanningen över fyllningen i pajskalet.
    Grädda på galler i mitten av ugnen 50-60 minuter. Kontrollera färgen efter 35-40 minuter, täck ev. med folie. Pajen är färdig när äggstanningen stannat.
    Låt gärna pajen stå och vila en stund innan kanten lossas.

Servera med sallad och om man inte är veg. med parma- eller rökt skinka .

• Nallemajatjejen

ost går bra. Även fisk faktiskt. Kommer ev en som är vegetarian och hon äter allt utom kött, men äter fisk...
    Tänkte mest vegetariskt för "skojs" skull så att säga

• Signatur

Här kommer en laktovegetarisk paj iaf. Jag tycker den är supergod (men brukar inte ha i fullt så mycket vitlök):

Grekisk smulpaj - 4 personer
    tillagningstid ca 25 m

ca 250 g aubergine
    ca 250 g zucchini
    1 paprika
    2-3 vitlöksklyftor
    1 burk krossade tomater
    1 msk olivolja
    1/2 tsk salt
    1 krm peppar
    ev 1-2 tsk basilika eller timjan
    75 g smör eller margarin
    2 dl vetemjöl
    1 pkt riven parmesanost (80g)
    100 g fetaost

Skölj och tärna grönsakerna. Fräs dem i oljan. Pressa i vitlöken och häll i tomaterna. Låt puttra i 10 min. Smaka av med salt, peppar och ev någon örtkrydda.

Blanda mjöl, matfett och parmesanost i en matberedare eller bunke.
    Hacka samman till en grynig massa.

Häll grönsaksröran i en pajform. Tärna och lägg över fetaosten. Smula över degen.

Sätt ugnen på 225 och grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter

• Vilmas Mamma

Mat-Tina, gör en jättegod köttfärspaj med deg som ej behöver förgräddas. Finns recept på www.svt.se

• Signatur

Jag har en till god vegetarisk paj. Men den är lite jobbigare att göra (så enkel passar kanske inte in).

Ost & tomatpaj med parmesan
    ingredienser
    Pajdeg:
    4,5 dl vetemjöl
    175 g smör
    4 msk kallt vatten
    ev. 1/2 ägg till pensling
    Fyllning:
    2 dl färskriven parmesanost
    6-7 tomater
    1 tsk torkad smulad oregano
    1/2 krm svartpeppar
    2 ägg
    1,5 dl mjölk
    2 krm salt
    utrustning
    Pajform 23?24 cm diameter, 3?4 cm hög.
    instruktioner
    1. Sätt ugnen på 200 °
    2. Rensa tomaterna från stjälkfästet. Skiva i 1 cm tjocka skivor (måste vara tjocka, annars vidbränns de gärna). Lägg skivorna på ett ugngaller över en långpanna, sätt in mitt i ugnen i 1 timme. Sänk värmen om tomaterna ser ut brännas vid i kanterna.
    3. Hacka samman mjöl och matfett. Blanda med vatten till en deg. Enklast i matberedare. Ta undan 1/3 av degen: platta ut, slå in i plastfolie, lägg i kylskåp (ska bli lock/remsor).
    4. Platta/kavla ut resten av degen. Tryck fast i en osmord form. Gör så jämntjockt som möjligt, och försök få det att hänga på formens kant. Nagga botten med en gaffel. Sätt in formen i kylskåp. Låt stå 1/2 timme eller mer.
    5. Ta ut tomaterna efter en timme. Sätt in pajskalet mitt i ugnen. Grädda i 15 minuter.
    6. Kavla ut den sparade degen tunnt, skär/sdorra ut remsor.
    7. Strö knappt hälften av osten på botten av pajskalet.
    8. Lägg på tomaterna. Strö på smulad oregano, resterande ost samt peppar.
    9. Vispa ägg, mjölk och salt och häll över.
    10. Lägg på degremsorna i ett rutmönster. Pensla ev. med litet uppvispat ägg. Sätt in mitt i ugnen.
    11. Grädda i 35 minuter. Flytta ner pajen om den ser ut att få för mycket färg

• Nallemajatjejen

Rödlökspaj med fetaost lät supersmarrigt. Den kör vi på som vegetarisk paj.
    Så nu skulle jag vilja ha någon paj med typ tonfisk eller skinka.

• seafree

En vanlig quiche lorraine, kanske!

Quiche Lorraine (fransk ost- och skinkpaj) Källa: 32 läckra recept ifrån Vau De Ville (receptbok som följde med Emile Henry's formar) 4 personer
    Pajform=24cm. Ingredienser: Pajdeg: 2.5 dl vetemjöl 100g rumstempererat smör 1/2 uppvispat ägg 1/2 tsk salt Fyllning: 150g rökt skinka i strimlor (kassler och liknande brukar också funka) 150g riven emmenthalerost (eller vad man nu föredrar) 1 finhackad gul lök 4dl mjölk 4 ägg 1/2 msk smör nymalen vitpeppar Beredning: 1. Blanda smör, mjöl och salt i en bunke. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop degen. 2. Ställ degen svalt medan ni gör fyllningen. 3. Fräs löken med smöret i en stekpanna utan att löken får färg. 4. Tillsätt skinkan och fräs ytterligare någon minut. 5. Ställ undan det frästa svalt. 6. Kavla ut och klä formen med degen. 7. Fördela osten och den lökfrästa skinkan i formen. 8. Vispa ihop äggen med mjölken och nymalen vitpeppar och häll blandningen i formen. 9. Grädda i 200 grader varm ugn cirka 30-40 minuter. Observera att pajen ska ha "stannat", så även om den fått fin färg behöver det inte betyda att den är färdig.
    Tänk att det ska vara så svårt för storken!
  • seafree
    Då ska vi se, jag försöker igen!

Quiche Lorraine (fransk ost och skinkpaj)

4pers

Pajform: 24cm

Pajdeg:

2,5dl vetemjöl
    100g rumstemp. smör
    1/2   uppvispat ägg
    1/2   tsk Salt

Fyllning:

150g rökt skinka (kassler eller liknande är gott)
    150g riven Emmenthaler ost (eller annan ost man tycker om)
    1st    finhackad gul lök

Äggstanning:

4dl mjölk
    4 ägg
    vitpepper

Blanda smör, mjöl och salt i en bunke, tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg (ställ degen svalt medan du förbereder fyllningen)Fräs löken utan att den tar färg, tillsätt skinkan och fräs ytterligare någon minut. Ställ undan.Kavla ut degen och klä formenFördela osten och den lökfrästa skinkan i formen.Vispa ihop ägg, mjölk och vitpeppar och häll över i formenGrädda på 200°C på nedre falsen i ca 30-40min(pajen ska ha stannat när den är klar)

Denna pajen är sååååå god!

Tänk att det ska vara så svårt för storken!
  • Theorese

Brukar göra en med räkor och vitlöksfärskost som bara är så god!

Vanligt pajskal
    Två burkar räkor i saltlag
    1 burk Färskost vitlök ( brukar köra ICA's vitlök& örter eller Cantandou)
    Dill
    Riven ost (gärna med mycket smak)

Äggstanning på 3 ägg och 3 dl mjölk

Förgrädda pajskalet.
    Klicka i färskosten i pajskalet och strö på dill
    Krama ur räkorna ordentligt och lägg dem i pajskalet, viktigt att de är ordentligt urkramade. På med riven ost och toppa med äggstanningen. Grädda ca 30 min.

Har inget exakt recept utan brukar köra på känsla.

Svar på tråden Recept på god matpaj