• AnnikaS

Familjehem ?!?!

Hej, jag blir 40 om ngn månad och mannen är 35. Vi har försökt att få biologiska barn i 6 år. Efter 3 misslyckade IVF och en spontan graviditet som slutade i missfall i v 13 bestämde vi oss för att försöka bli familjhem. I feb i år blev vi godkända och nu väntar vi bara på att den lill* knodden skall komma.

Är det någon här som har erfarenhet av familjehem ?
    mvh
    AnnikaS

• Svar på tråden Familjehem ?!?!
  • fiffi84

Hej Annikas!

vi har precis annsökt om att få bli familjehem. Har alltid velat bli ett familjehem. För det var min familj. Men vi tänkte nog att vi skulle ha en egen först för att soc skulle veta att vi är mogna fast att vi räknas som unga. Men det är ju inte alltid så lätt så vi vill bli familje hem först om vi blir godkända. Hoppas ni får en liten snart. Har ni önskat någon speciell ålder?

Lycka till!

• AnnikaS

Hej, våra soc tjejer tycker att en 0-1 åring är det bästa. En liten knodd som de vet med största sannolikhet kommer att få stanna.

fiffi84, hur g:a är ni och hur länge har ni försökt att få biologiska barn ?

mvh
    AnnikaS

• Vilgotha

Finns där någonstans man kan få info om detta på nätet? Vill veta mera.

• Hatter

Fast målet med familjehem är att barnet eller ungdomen ska kunna återförenas med sin biologiska familj igen. Familjehemmet ska bara fungera som ett slags stöd. Räcker det för er? Ni kanske får en liten knodd, och sen ett par veckor senare försvinner han/hon igen. Skulle ni klara av det?

• AnnikaS

Hatter, i vårt fall rör det sig om en uppväxtplacering inte något tillfället boende. Därför får vi oxå vänta tills det barnet kommer.

• MrsK

AnnikaS:
    Jag måste få fråga...
    Vilka är dom största kraven på at bli familjehem???
    Vi har haft funderingar på de, men jag är lite osäker för att misslyckas å inte få bli de...

MrsK
  • AnnikaS

MrsK,
    Vad som är de största kraven,vet inte om det är det största men att man är trygg och stabil i sig själv och i den relationen man lever i.Att man vet vad det innebär att vara familjehem. I vårt fall så hade vi mkt hjälp av att ett av mina syskon är familjehem.
    Men gå in på www.familjehemmet.se så får du jättemkt info.

Förstår mkt väl vad du menar med att misslyckas med detta oxå, man har ju haft sin beskärda del av misslyckande.Men vad jag förstod på våra soc tjejer är det svårt att misslyckas.

mvh//AnnikaS

• Ingrid

AnnikaS: Jag visste inte om att det fanns uppväxthem. Jag är inte så inne i denna världen.

Hur kommer det sig att det finns? Varför försöker man inte adopetera bort barnen istället, om man nu tror att de biologiska föräldrarna inte kommer att finnas kvar i barnens liv?

Obs: jag frågar av uppriktig nyfikenhet, det ligger inget ifrågasättande här.

• Coursell

Man kan inte adoptera bort ett barn mot förälderns vilja (hoppas jag verkligen), men föräldrarna kan ha orsaker att inte ta hand om sitt barn ändå.

Svar på tråden Familjehem ?!?!