• sakoline

Referenslitteratur??

Ska studera i höst och har fått listor på varje delkurs + vilka böcker som hör till. Ca hälften av böckerna står under rubriken Referenslitteratur. Ska jag köpa dem också??
    Ska jag vänta tills högskolan börjar och få mer information, eller ska jag börja inhandla? Blir ju ca femtio böcker allt som allt?

• Svar på tråden Referenslitteratur??
  • Skrollisen

Åh nej ,knepet är att köpa så lite böcker som möjligt annars blir man ruinerad!!! de flesta finns att låna på biblioteket.. jag har läst 2,5 år och bara köpt en enda bok (som var på engelska) och resten har jag lånat på biblioteket..

• janne j

Ofta så behöver man inte ens vissa av böckerna som finns med på literaturlistan, eller på sin höjd bara några sidor så mitt råd är att hålla huvudet kallt och vänta med att köpa böcker tills du vet vilka som du kommer att använda dig mest av. Sedan kan du försöka att låna så många böcker som möjligt + att man kan kopiera om det bara rör sig om ett eller ett par sidor/kapitel

• Fallolivia1

Håller med! Köp inte! Ta det väldigt lugnt du kommer med all säkerhet inte att behöva ens hälften av alla de femtio böckerna.

• Amorella

Vänta tills kursen börjar och då får du information om vad böckerna ska användas till.

Någon bok kanske används hela terminen = bra att köpa.
    Någon kanske används på ett seminarium = låna.

Med referenslitteratur avses bl.a. sådant som kan användas på seminarium, men där inte alla studenter förväntas läsa alla böcker. Det kan också vara fördjupningslitteratur som kan användas vid t.ex. PM-skrivande.

Svar på tråden Referenslitteratur??