• Amorella

Hur tvätta en lammfäll?

Vi har en lammfäll från Babyproffsen i vår barnvagn. Nu börjar den se ganska tråkig ut och jag skulle vilja tvätta den. Jag har för mig att jag har hört att man kan tvätta den i maskin i 30 grader - stämmer det? Hur kan man annars tvätta den? Behöver man en kam för att kamma ut den efteråt? Det är en mellanlång fäll.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur tvätta en lammfäll?
  • mogreta

Det finns speciellt tvättmedel, jag har köpt på babyland!
    Jag har även både torktumlat och haft den i torkskåp och det har gått fint det med! Det är dock kanske olika med olika fällar?

• Elfan

Beror på vad det är för fäll. Tvättbara lammskinn går att köra i maskin på ullprogram 30 grader med milt tvättmedel t ex ullschampo. Sen är det bara att hänga på tork. Vänd den gärna då och då så den torkar i rörelse så håller den sig mjuk och fin.

Är den bara lite ofräsch så räcker det oftast med vädring och att sen skaka ur den ordentligt. Ullen är till viss del självrengörande.

• Amorella

Hm, mamma köpte den åt oss och jag lovade henne att naturligtvis lägga skötselråden på ett säkert ställe... Nå, jag får väl förödmjuka mig och ringa henne och fråga vad det stod - hon kommer säkert ihåg!

Jag tror att den var tvättbar i maskin, men man behöver alltså ullschampoo? Den har blivit så hemskt smutsig nu i sommar med en sandig/geggig ettåring i vagnen, så det skulle vara kul om man kunde fräscha till den rejält inför hösten.

Har ni behövt kamma ut era fällar efter tvätt? Det finns ju någon kam för lammfällar.

• Jolemi

Finns ett tvättmedel som heter Y23 som e till för sånt. Jag har tvättat min dotters fäll med det på ullprogrammet 30 grader.

• mogreta

Amorella:
    Jag skulle nog ta vanligt tvättmedel om jag var du, vad är det egentligen som kan gå snett?
    Fast bli inte arg på mig om du försöker och det inte funkar
    Det står nog i skötselråden att man varken ska tumla eller hänga i torkskåp, men det har funkat för mig iallafall.

Vi har en sån där karda som man har till hund/katt som jag någon gång borstat fällen med, den blir ju väldigt mjuk och ullig ett tag, men sen ser den ju snart likadan ut. så det är nog inte nödvändigt.
    //Linda

• Maria Seg

Kom ihåg bara att bäst vädrar men dem i fuktigt väder så drar fukten ut smutsen ur dem!

• Alina85

Jag lämnade in min på kemtvätt!! vart som ny! tror det kostade ca 100-200:-

• jo anna

Min sambo tyckte jag var galen när jag köpte vår ullfäll när vår flicka var liten. Och han har fått rätt!!! vi har nästan aldrig använt den. Grejen är det att jag vet inte riktigt var man ska ha en sådan??? Tyckte den såg så mysig ut men vart har ni era??? I vagnen?? Hade den i sulkyn nån gång men tyckte inte det såg så bra ut. Den har hängt på en fåtölj hemma och haft den på golvet. Då råkade flickan kissa på den!!! Nu har vi en liten kille och jag har tänkt tvätta den. Hjälp mig att inte ge min sambo rätt att den är onödig, hur använder ni den???!!!

• Amorella

Vi har vår i vagnen och har haft den där nästan hela tiden från dag 1. Det både ser mysigt ut och är mysigt. (Vi har en Teutonia Rocky). Det enda undantaget var förra sommaren när vår tjej var ett par månader. Då bäddade vi med bäddmadrass och lakan i mjukliften istället.

• Elfan

jo anna> Och jag som tycker skinn är så användbara!

Vi har ett lammskinn i vagnen, samma skinn få hänga med när vi åker skidor och läggs då i pulkan till yngste sonen. Sen har maken och jag varsit tackskinn i fåtöljen och jag har ett i bilen - jätteskönt på vintern! Vi har också ett på golvet som sonen, hunden och katten slåss om...

Vädrar och skakar dom med jämna mellanrum och vid behov så åker de in i tvättmaskinen.

• nina80

jo anna, vi har våran i vagnen och jag har skurit ur så att selet går att ta fram också. Den är super praktiskt för den värmer på vintern och svalkar på sommaren (om man har en äkta). På vintern kan man ju även ha den i pulkan.

Tvättar kan man i tvättmaskinen i 30 grader och med ett ullschampo som finns att köpa i barnvagnsaffärerna för ca 40 kr/flaskan. En kam är också bra att ha för att få den fin igen.

Jag köpte en mörkgrå fäll för den passar bättre till vår vagn som är svart och vinröd.

Svar på tråden Hur tvätta en lammfäll?