• Carro W

Jag hatar det! Vid varje födelsedag ska man baka tårta och nu är idéerna snart slut...

Jag har tidigare gjort
    - jordgubbstårta
    - Glömmingetårta
    - Pappas tårta (kaffesmak)
    - choklad med hallon
    - choklad med päron
    - choklad med chokladmousse
    - citrontårta
    - jordgubbstårta med citron
    - kolatårta
    - morotstårta
    - mandeltårta med citronkolakräm
    - flädertårta med jordgubbar
    etc etc etc

Någon som har ett superbra tips på tårta man kan baka? Den ska vara relativt enkel (är för varmt att stå i köket), men ändå hembakad, lite ovanlig, men ändå så den passar alla, har inga allergier, men nån i familjen äter inte mandelmassa, vi är många i familjen som äter mycket...

Fattar ni vilket ilandsproblem jag har???

Hjälp! Har kalas på lördag och inte en enda idé... Är så förbannat trött på min egen bakning så jag vill inte mer... Det värsta är att i sällskapet så finns det flera som är "proffshemmabagare" vilket gör att man har lite att leva upp till...

• Svar på tråden Jag hatar det! Vid varje födelsedag ska man baka tårta och nu är idéerna snart slut...
  • Nyfiken gul

pinocciotårta??

ska leta recept...

• Cilota

Jag brukar göra den här marängtårtan. Funkar alltid Är man sugen på syrligt så brukar jag ha hallongrädde mellan, annars grädde med krossad daim

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Tintomara

Kanske en Budapestlängd?

Budapestlängd

egin{tabularx}{linewidth}{lX} 6 & äggvitor\ 3 dl & socker\ 1 påse & marsa... ...sselnötkärnor\ 3 dl & vispgrädde\ 1 burk & mandarinklyftor\ end{tabularx} 

Vispa äggvitorna hårt. Tillsätt sockret, lite i taget. Vispa tills smeten blir riktigt tjock och hård.

Mal nötterna, blanda i tillsammans med marsanpulvret. Spritsa ut smeten i cirka 10 tjocka långa ränder tätt ihop på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i 175° i knappt 20 minuter. Själp upp kakan på en kökshandduk, låt svalna lite. Drag av pappret och låt svalna helt.

Vispa grädden och bred över kakan. Lägg på mandrainklyftor. Rulla ihop löst, lägg i kylen en stund.

Kakan går att frysa.

• Aaliyah

I Jan Hedhs bok Desserter finns många goda tårtor. Den finns på biblioteket.

• miafelix

själv struntar jag i att fira mig själv i år...

felix blir 2 år 7/9-06 ludwig blir 4 månader 28/8
  • MSI

oj så seriöst. Här får de vara glada om de ens blir någon tårta. Och bakas det någon så blir det garanterat en sort som de fått tidigare.

• Minilott

Leva upp till? Fy vad trist att ha kalas och känna sådan press ÄH! Va lite "tvärtemot" och köp en tårta istället! Sträck på dig och säg att du inte hunnit baka för du har velat umgås med din familj istället för att svettas i köket Lycka till !

• Aaliyah

MSI; jag håller med om att man inte ska höja förväntningarna i onödan :)

• Smajla

Ja, jag håller med - KÖP tårta i år! Skrattande

//Smajla
Svar på tråden Jag hatar det! Vid varje födelsedag ska man baka tårta och nu är idéerna snart slut...