• Helajni

Rönn-mal VARJE år?

Nu är det rönn-mal i vårt äppelträd för andra året i rad. Är det ALLTID det om det en gång varit det? Jag har bara erfarenhet från förra sommaren o i år då vi köpte huset förra våren.
    Det är SÅ trist, karten bara trillar av så man får plocka VARJE dag för att inte gräsmattan ska bli helt full + att 95% av äpplena blir förstörda...
    Känns ju kasst att behöva frakta bort säckvis med äpplen varje år, vi kan nämligen inte kompostera el dyl på vår tomt.
    Vill så gärna ha trädet kvar men om detta ska komma varje år så vet sjutton om vi orkar.

• Svar på tråden Rönn-mal VARJE år?
  • ALJO

Ni får försöka bryta rönnmalens livscykel, om jag minns rätt så angriper dom på försommaren, senare firar dom ned sig och förpuppar sig i marken under trädet. Det jag kan tänka mig som fungerar utan bekämpning, det är att antingen plocka bort alla kart på trädet på försommaren ett år och bränna eller kasta i slutna sopsäckar, eller att täcka marken under trädet så att dom inte kan komma upp ur marken. Då får ni nog täcka på våren och låta det vara täckt hela säsongen. Detta är bara funderingar, jag tycket att du skall ställa frågan på www.alltomtradgard.se där finns många som är duktiga på skadedjur, www.odla.nu är en ännu större trädgårdssida som säkert kan hjälpa dig.
    Lycka till.

• Helajni

Tack för svaret. Jobbiga lösningar dock! Det är MÅNGA kart på trädet, vi kommer aldrig att kunna plocka av alla, det är ett stort o rätt högt träd.
    Att täcka marken skulle väl iofs gå men två barn skulle inte låta det ligga kvar + att vi har en häck precis bredvid + allmänning som ej går att täcka...

Svar på tråden Rönn-mal VARJE år?