• Pannkaksmamma

Vad är rimlig hyra för ett hus på ca 200 kvm?

Tänkte höra om ni kan hjälpa mig med vad som är en rimlig hyresnivå på ett hus som är ca 200 kvm stort? Huset ligger på landet, har ca 6 rum, jordvärmepump, samt garage för en bil och ett mindre uthus. Den som bor där idag betalar under 5000 kr och tycker att det är alldeles för dyrt?! Kan ju tillägga att jag tycker det låter som en låg hyra...

• Svar på tråden Vad är rimlig hyra för ett hus på ca 200 kvm?
  • waersta

vi betalade 4000:- för 100kvm, då ingick allt.

• luffilu

de beror på vart huset ligger, i sthlm är det dyrt jämfört med norrland eller småland t.ex.
    i sthlm finns det inga gränser uppåt, men i regel...inbillar jag mej att där det finns jobb är det dyrt att hyra och tvärtom.
    men 5000:- är billigt för ett hus som du beskriver var den än ligger. i sthlm får man en skrubb för 5000:-.

• getingmidja

Det låter ju skitbilligt.

• Carisma95

Hur kan de tycka att 5000 är dyrt??
    (Om de nu inte är 3/4 av deras pension eller nåt)...

• mina2barn

Tycker det låter billigt!!

• Storasyrran

Om man jämför med lägenhet är det jättebilligt, men ingår allt som ingår i lägenhet? Snöskottning, gräsklippning, vatten, sophämtning m.m.? Vi trodde att vi skulle hyra hus jättebilligt i våras, men det blev ganska dyrt i slutändan, fast för oss var det värmen som blev den stora kostnaden.

• Carisma95

Storasyrran:
    Jo, det är klart att det kanske (?) tillkommer extrautgifter. Men sånt som snöskottning, soptömning m.m tillkommer (utöver bolån) om man ÄGER ett hus också.

Men det är en bra poäng. TS, du kanske ska kolla upp VAD som ingår i de 5000:-

• Storasyrran

Klart det tillkommer när man äger hus - men det ska ingå när man hyr lägenhet.

• Carisma95

Hyr lägenhet och hyra hus är två skilda saker.

• Storasyrran

När man pratar med hyresgästföreningen är i alla fall deras råd att allt sådant (gräsklippning, snöskottning m.m.) ska tas upp i kontraktet, de vanligaste schismerna gäller vad som ingår och inte. Till mig sa juristen där att jag skulle se till att det ingick, men vi hade inte så mycket val när det gällde bostad så vi tog huset trots att det inte ingick något mer än själva huset.

Svar på tråden Vad är rimlig hyra för ett hus på ca 200 kvm?