• Grus grus

Apropå namn och associationer: Visste ni att namnet Alfons betyder hallick på danska?

Enligt min svåger som bor i Helsingborg finns det inte många skåningar som döper sitt barn till Alfons, just på grund av detta. Själv hade jag inte en aning om det!

Kärlek och snuva kan inte döljas!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-08 22:26:25:
    Hittade en artikel om detta. Tydligen betyder det hallick även i Norge.
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,145026,00.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå namn och associationer: Visste ni att namnet Alfons betyder hallick på danska?
  • bettyboopan

Bott i Skåne hela mitt liv och aldrig hört talas om det..

• Ängel1982

jag har hört det med, men jag har oxå hört att det inte är sant.

• Jonna S

Det var ju ett jäkla hallibaloo om detta för nåt år sedan då Gunilla Bergström (Alfons mammma) stämde danska förlag/medier för att de tog upp just detta.

• Grus grus

Fast det är sant, alltså. Ringde en gammal klasskompis till mig som numera bor i Danmark och gjort i många år, och han sa att det stämde.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Ängel1982

okej, vad lustigt, då fattar jag att inte danskar heter Alfons. Vet att KARIN är ett fult ord för de som kommer från Albanien... Så där heter man nog inte så iallafall...

• Sanna73

Fick veta det när jag pratade med en dansk kompis om just Alfons Åberg. Inget strålande namn på en barnboksfigur i Danmark kan man säga

• 1985

Japp, fick veta det för några år sedan då man skulle namnge våran skol-caféteria och Alfons blev framröstat.

• Flower fairy

På polska betyder Alfons homosexuell.

• pinglanmadde

ja, det visste jag.

jag tycker nästan synd om alla alfons. tänk att åka till polen o säga "goddag, jag heter homosexuell"...

le och var glad, ty det kunde varit värre.
Svar på tråden Apropå namn och associationer: Visste ni att namnet Alfons betyder hallick på danska?