• Anonym (¤¤¤)

Barnet flytta ut i förrådet??

Denna rubrik låter förfärlig, men är ganska oskyldig.
    Jag vill gärna vara anonym av två anledningar, dels för att skydda min familj och dels av vår ekonomiska situation i hemmet.
    Min man har en son sedan tidigare som snart fyller 9 år.
    Pojken går på fritids när vi jobbar men han vill helst slippa fritids nu.
    Pojken är väldigt tankespridd och glömmer att låsa dörren av och till, så det kan hända att huset står olåst i flera timmar.
    Vi har väldigt exklusiv konst hemma i form av tavlor, och dem är värda runt 5 miljoner.Vi är givetvis rädda om vårt hus men även om konsten.
    Nu har min man föreslagit att sonen kan bo ute i förråder.Det är ett förråd på 20 kvm, wc finns (stol o vask), klinkers, golvvärme, fönster...Det är som en gäststuga och jättefint.Tanken är att han ska kunna vara där efter skolan, och när han tar hem vänner, men pojken vill även sova där, han vill att det ska vara han rum, där han får göra precis som han vill.
    Vad hade ni gjort??

• Svar på tråden Barnet flytta ut i förrådet??
  • Honey86

9 år.. hade jag låtit honom flytta ut dit så hade det varit för att han velat det och inte för att jag t.ex har konst hemma att skydda.

• Mirris

Mysigt!
    Om han alla är överens så går det väl bra.. bara han får ha nyckel så han kan komma in i stora huset på natten om han behvöer!
    Finns det telefonuttag eller nån snabbtelefon så han kan få kontakt med er om det händer nåt? Att va 9 är inte så gammalt, och man låter mer kaxig än vad man är Kan bli läskigt att va själv mitt i vinternatten därute!

Prova o se hur det går iallafall.

• Anonym

Tycker det låter bra att han får ett rum där och han värkar ju vela det själv. Min store syrra hade det på våran gård. Men jag skulle inte låta en 9-åring sova där själv.
    (Vet inte ens om jag skulle låta en 9 åring vara själv men de är en annan fråga.)

• Dino78

Känner folk som har förråd och dom vill att deras äldsta ska sova där, han är 12 år men vill/vågar inte riktigt än. Har man platsbrist så why not? Vill han sova där så why not? Men VART är detta förråd lokaliserat? *Om han nu glömmer låsa dörrar och sånt så vill ni väl inte att nån främmande lätt kan ta sig in? Och tänk om han skulle leka med eld eller nåt, om det brinner ner, då är ni lite långt bort?

Men låt honom ha det som "dagrum" iaf tills vidare. Skulle själv tyckt det var skitcoolt att ha "eget" på det sättet!

Men begrunda om han verkligen är mogen för den typen av ansvar. Kanske bäst att låta honom gå kvar på fritids en stund till trots allt.

DIF i själ och hjärta
  • Anonym (Nej..)

Jag tycker inte att en 9 åring är bör bo "själv". Du skriver att han vill sova där och "göra vad han vill". Kanske inte heller så lämpligt i den åldern. Att han själv vill det innbär ju inte att det är bra...

Jag tycker att barnet borde gå före konsten och att ni kan försöka hitta en annan lösning.

• biomedbonus

Helt ärligt tycker jag att han är för liten .

• puss

jag tycker nog oxå att 9 är för litet. kan ni inte skaffa lås som går igen av sig självt när man stänger dörren?

• Anonym (¤¤¤)

Vi vill ju barnets bästa samtidtigt som vi värnar om vår konst.Vi ser till pojkens behov, och han vill slippa fritds, men vi ser även till våra behov så som att vara rädd om vår konst.
    Ni säger att barnet borde gå före konsten.....Och visst, men konsten försörjer oss och skulle han inte låsa och det blir stulet får vi inget på försäkringen för att huset varit olåst och larmet olarmat.
    Han har gått på fritids nu i sommar (förruton vår semester) och då har dem slagit samman dagis o fritids så ibland har han gått med 1-2 åringar.Hur kul är det för ett barn i den åldern??Jag förstår att han inte vill det, men det verkar som att vissa av er som svara tycker att vi typ ska skänka bort våra tavlor, låta pojken vara hemma och då ska alla vara nöjda.Men det är ju inte så enkelt......

• biomedbonus

skänka bort tavlorna är väl drastiskt!

Men lås in dem i bankvalv/fack tills pojken inte är så snurrig, och under tiden tränar ni honom på att ej glömma att låsa ,bädda sägen å dylikt.
    Ni slipper då en mamssa oro och onödiga bråk.

• Dino78

Men i den åldern måste man ju börja lära sig lite om ansvar. Sätta små lappar på dörren om han kommit ihåg att låsa?
    Finns det ingen annanstans att förvara konsten? Skulle hellre ha det i ett bankfack än att frukta inbrott...

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Barnet flytta ut i förrådet??