• Marra2

Gråter ihjäl oss! Bortsprungen katt - hur uppför de sig?

Vår älskade katt Brorsan (världens snällaste) försvann i sändagskväll 2,5 dygn nu. Vi hade med våra 2 katter till svärföräldrarnas sommarstuga 35 mil hemifrån och de har varit där både förra sommaren och i midsomras och nu i en vecka och gått ut och in som de velat. I måndagsmorse skulle vi åka hem igen och sista gången vi såg katten var på söndagkvällen vid 22-tiden.

Han är så supersnäll. Jag har sådan ångest att jag inte kan sova om nätterna och ångrar att vi inte stängde in dem redan på kvällen men det har ju gått bra förut. Man undrar vad som hänt. Räven? Ormbett? Fastnat? Han har självutlösande halsband... Vi har letat, ropat och lockat men var ska man leta - det är skog och åkrar överallt.

Om han jagat något och kommit så pass långt bort där han inte varit - hittar han tillbaka till den tillfälliga bostaden då eller kommer hans lokalsinne försöka föra hem honom hit till hans riktiga hem? Vad tror ni? Svärföräldrarna är som tur är kvar några veckor till annars vet jag inte vad jag gjort.

Har ni några upplyftande historier om katter som ALLTID kommer in (efter högst en dag) och helt plöstligt är borta längre och sedan kommer tillbaka i allafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-12 18:36:36:
    HURRA!!!!!!! HAN ÄR TILLBAKA!!!!

Vi åkte tillbaka till sommarstugan i fredags morse och delade ut ca 80 lappar till alla brevlådor i området - ca 1,5 km omkrets. På ett ställe trodde de att de sett katten där på morgonen (1 km bort genom skog, åker och över en bäck!)och vi fick nytt hopp. Vi lämnade sovrumsfönstret öppet och när sonen väckte mig vid 3-tiden och sedan somnade om igen hörde jag ett litet jamande utanför fönstret. Maken öppnade dörren och ropade och där kom han springande som om inget hade hänt. Halsbandet satt kvar och han var helt oskadad och verkade inte alls hungrig eller törstig.

OJ vad skönt det känns och vad lyckliga vi är. De små liven är i alla fall familjemedlemmar.

Tack för allt stöd och goda råd. Nu har jag också en solskenshistoria att berätta för de som också blir av min sin katt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-12 18:37:46:
    5 dygn var han borta....

• Svar på tråden Gråter ihjäl oss! Bortsprungen katt - hur uppför de sig?
  • Zombra79

Sånna historier har jag massor! Våra katter kan vara borta flera veckor på sommaren och sen komma hem igen! Inte alls ovanlogt att katter gör sådana utflykter..

• Marra2

Zombra79: Tror du han försöker hitta hem till oss eller till svärföräldrarna?

• Zombra79

Bra fråga! Det vet jag faktiskt inte. Troligast är nog att han går hem till svärföräldrarna igen, eftersom ni ändå varit där ett tag.. Men man vet aldrig med djur.. Min hund knatade ju tre mil hem till mina föräldrar för att hon blev sur överatt jag ställt henne i hundgården!
    Är det nån hemma där hela tiden? Ställ ut mat annars, om det inte är nån hemma, så att han har nått som lockar honom där.. Sen är det bara att vänta. Han kommer säkert inom några dagar. Tror inte att han blivit tagen av nån räv, vad jag vet så ger dom sig inte på friska vuxna katter.

• Marra2

Svärföräldrarna är hemma mest hela tiden men ska bort i helgen så jag tror vi åker dit då. Jag vill verkligen inte missa honom om han kommer även om en släkting i närheten lovat titta till det.

Mat och vatten och kattburen står på altanen.

• Vattukvinnan

Min kusin hade oxå en katt som försvann då dom var till stugan.
    Dom testade allt tom ringa en spåtant.
    Han fick lånat en fälla av en gubbe i byn.
    Ingen farlig grej. Det var som en bur med öppen dörr.
    Dom satte in kattens filt och mat till katten. Och när katten kände doften så gick han in i buren och då for dörren igen så inte katten kunde smita.

• Marra2

Vattukvinnan: Hur länge var katten borta? Skönt att höra att den inte försökt hitta "hem". Hur långt bort låg stugan från riktiga hemmet? Fälla borde inte behövas här eftersom det nog kommer vara någon hemma mest hela tiden.

• Zenobia

Det kan vara så som med min katt att dom hittat en skön oas att lägga sig i då det varit varmt. Då då kan dom ligga kvar där ett tag. Men är han kastrerad så kommer han snart tillbaks.
    Det kan även vara nyfikenheten som tagit överhand och han har helt glömt bort att gå hem.

Lycka till och hoppas han kommer snart tillbaks

• En som vill

Katten kanske har blivigt inlåst i ngns uthus eller ngt liknande..
    Våran katt kommer alltid hem på kvällen o kommer hon inte hem en kväll då vet vi att hon med all sanorlikhet blivigt inlåst ngn stans..
    hoppas katten kommer hem..

Hrm.. Tjej eller kille? ♥♂♀♥
  • Marra2

Katten är kastrerad och i de närmaste husen (någon km bort annars mest skog) har vi hört oss för. Ja jag håller tummarna och hoppas hoppas hoppas. Han är verkligen en familjemedlem.

Tack för uppmuntrande inlägg

Svar på tråden Gråter ihjäl oss! Bortsprungen katt - hur uppför de sig?