Gråter ihjäl oss! Bortsprungen katt - hur uppför de sig?
Vår älskade katt Brorsan (världens snällaste) försvann i sändagskväll 2,5 dygn nu. Vi hade med våra 2 katter till svärföräldrarnas sommarstuga 35 mil hemifrån och de har varit där både förra sommaren och i midsomras och nu i en vecka och gått ut och in som de velat. I måndagsmorse skulle vi åka hem igen och sista gången vi såg katten var på söndagkvällen vid 22-tiden.
Han är så supersnäll. Jag har sådan ångest att jag inte kan sova om nätterna och ångrar att vi inte stängde in dem redan på kvällen men det har ju gått bra förut. Man undrar vad som hänt. Räven? Ormbett? Fastnat? Han har självutlösande halsband... Vi har letat, ropat och lockat men var ska man leta - det är skog och åkrar överallt.
Om han jagat något och kommit så pass långt bort där han inte varit - hittar han tillbaka till den tillfälliga bostaden då eller kommer hans lokalsinne försöka föra hem honom hit till hans riktiga hem? Vad tror ni? Svärföräldrarna är som tur är kvar några veckor till annars vet jag inte vad jag gjort.
Har ni några upplyftande historier om katter som ALLTID kommer in (efter högst en dag) och helt plöstligt är borta längre och sedan kommer tillbaka i allafall.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-12 18:36:36:
HURRA!!!!!!! HAN ÄR TILLBAKA!!!!
Vi åkte tillbaka till sommarstugan i fredags morse och delade ut ca 80 lappar till alla brevlådor i området - ca 1,5 km omkrets. På ett ställe trodde de att de sett katten där på morgonen (1 km bort genom skog, åker och över en bäck!)och vi fick nytt hopp. Vi lämnade sovrumsfönstret öppet och när sonen väckte mig vid 3-tiden och sedan somnade om igen hörde jag ett litet jamande utanför fönstret. Maken öppnade dörren och ropade och där kom han springande som om inget hade hänt. Halsbandet satt kvar och han var helt oskadad och verkade inte alls hungrig eller törstig.
OJ vad skönt det känns och vad lyckliga vi är. De små liven är i alla fall familjemedlemmar.
Tack för allt stöd och goda råd. Nu har jag också en solskenshistoria att berätta för de som också blir av min sin katt...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-12 18:37:46:
5 dygn var han borta....