• Astra

Udda begravningsfråga..

Jag har gått och funderat på det här ända sedan jag hörde det i november...och nu undrar jag om någon har svaret!
    Vi var på begravning i november och då sa änkan: Det är så hemskt att de lägger kroppen med fötterna mot stenen!
    Hmmm, är det verkligen så? Det innebär ju att när man går mellan gravstenarna så går man ju "på" de dödas huvuden?!

Hoppas nån vet!

//Astra

• Svar på tråden Udda begravningsfråga..
  • Duckan74

Oj, aldrig hört det. Varit på flera begravningar, men ingen som sagt så.

• Arctura

Jag har hört att det är tvärrt om, att huvudet ligger mot stenen... men jag vet inte säkert.

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • puttskrutt

min pappa var kyrkvaktmästare och så här har jag fått det berättat: Det allra vanligaste idag är att man lägger kroppen med huvudändan upp mot gravstenen. Men enligt traditionen ska blicken vara vänd mot öster (kristen tro om uppståndelsens dag...) Så på vissa kyrkogårdar begraver man kropparna olika beroende på vädersträck på gravarna. Så var nog fallet för er.

• cantar

puttskutt: Helt korrekt. Blicken ska vara mot öster.

• Paksenarion

jag jobbar på en (större) kyrkogård och där lägger vi alltid huvudet emot stenen. Men skulle vi få in ett önskemål om annat så skulle det nog kunna fixas...

• numberone

varför skall det vara mot öster undrar jag då?!

• puttskrutt

Den heliga staden Jerusalem ligger i öster.

• Nifelheim

Man lägger INTE kropparna med fötterna mot stenen som regel. På vissa kyrkogårdar där de fortfarande begraver efter den traditionella tron så ska huvudet vara vänt åt öster, men då beror det ju på vilket håll graven är åt. Ibland blir det med fötterna mot stenen ibland med huvudet mot stenen.
    Man får självklart skriva önskemål om hur man vill ligga i sitt vita arkiv (det hette så va?)
    På de "nymodigare" kyrkogårdarna brukar man alltid lägga huvudet mot stenen om man inte fått önskemål om annat.

• cantar

I vårt pastorat ( tre kyrkogårdar) lägger vi med blicken mot öster. Det är för att Jesus ska komma tillbaka från det hållet. Sen om det blir med huvud eller fötter mot stenen är lite olika. Kan inte förstå det hemska i att fötterna skulle vara mot stenen. Kropparna ligger på ett sådant djup. Arbetar i Sv. kyrkan, där även min man är kyrkovaktmästare.

Svar på tråden Udda begravningsfråga..