• Nikegumman

Knöl i ena bröstet på min bebis!!!!

Min lilla tjej som är två veckor gammal har en hård knöl i ena bröstet! Jag märkte först att båda brösten blev lite svullna, men jag har hört att nyfödda kan få mjölk i brösten så jag antar att det berodde på det. . . men nu har det verkligen blivit en liten hård kula innanför och det känns lite otäckt! Kan det vara mjölkkörtlar eller tror ni jag ska kolla upp det ordentligt? Har ni några erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Knöl i ena bröstet på min bebis!!!!
  • dinos

det e säkert hormonknölar, de känns lite obehagliga men e ofarliga. min dotter hade det, och det gick över av sig självt.

men om du känner dig orolig så gå till bvc eller ring till sjukvårdsupplysningen

kram

• Snutte och Snuttan

Min dotter var också svullen runt sina bröst men det har försvunnit nu när hon e tre månader.

men som dinos säger.
    Ring BVC och tala med dem.
    Det kan vara hormon men också annat så hör av dig till dem

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • ExAnimo

Ska börja med att säga GRATTIS till tjejen.

Min yngsta dotter hade likadant. Jag var också orolig.
    Men det gick bort

säger även likadant som Dinos.
    är du orolig? vänd dig till BVC som kan ordna en läkartid och kolla upp lilltjejen.

Lycka till

kram

OldMama

• alizarine

Miranda hade också det, men det gick ner för några veckor sedan. :) Jag var helt förtvivlad och jättenervös (är hypokondriker dessutom), och ringde till BVC. Men det verkar som det räcker emd att låta BVC-sköterskan kika på det där vid nästa besök, så kan hon avgöra om det verkar vara något som ska behandlas.

Det som sades till mig var att det är helt ofarligt (möjligen ömmar det och är obekvämt för barnet), och att det som KAN hända är att det blir infmallerat, och då krävs isf penicillinbehandling. Men att det i de allra flesta fall bara går ner spontant.

Det kommer nog bli bra av sig själv tror jag, men låt sköterskan kolla vid nästa BVC-besök. :)

• Stoffe76

Hej!

Min dotter var svullen och ilsket röd på ena bröstet. Jag tog henne till läkare (på BVCs inrådan och remiss) och denne konstaterade att det var en infektion. Så hon fick penicillin (jättelätt att tvinga i en treveckors, puh!). Det gick över ganska snabbt. Det verkade vara på väg att gå över redan innan penicillinkuren, men hon fick den ändå för att vara på den säkra sidan. Man vill inte chansa med så små, ju.

• Nikegumman

tack snälla för svaren. . . . då är det säkert inget farligt. . men jag ska till BVC om några dagar och då kan jag ta upp det då!!

• Nikegumman

Och tack så mycket OldMama!!

• Stjärnstopp

Är knölen "rullbar"?
    Isåfall är den ofarlig, förmodligen en lymfkörtel. Är den fast? Isåfall måste den alltid kollas upp och visas för läkare. Hoppas det går bra!
    (har varit på tre läkarkontroller med min dotters körtlar på huvud, hals o nacke)
    Hör av dig om du vill veta mera.

• Emmec

Min dotter hade knölar i båda brösten. De var kvar i ett par veckor men minskade hela tiden.
    Fick höra att det var hennes mjölkkörtlar som var påverkade av mina hormoner som hon fått i sig när hon låg i magen, det kan till och med komma mjölk ur bebisarnas bröst när de är nyfödda...

Men ta upp det på BVC ändå, för det är alltid skönt att ha visat upp det och pratat med någon. :)

Svar på tråden Knöl i ena bröstet på min bebis!!!!