Hur blir man av med bananflugor?
Jag har bananflugor i mitt kök! Typ bara 2 stycken men ändå...
nån som vet hur man blir av med dom?
Jag har bananflugor i mitt kök! Typ bara 2 stycken men ändå...
nån som vet hur man blir av med dom?
öhö... vill bra gärna ha tips jag också! Har ett 20-tal just nu... Irriterande små jäklar!
Man häller upp vatten och vinäger och ev socker i en skål och droppar i diskmedel. Flugorna gillar lukten av vinäger och diskmedlet tar bort utspänningen på vattnet, vilket gör att dom äckliga små krypen drunknar när dom sätter sig i skålen.
Har testat vinäger, glögg och rödvin, med socker och diskmedel, och några stycken går i fällan, men det verkar nästan som om de små krypen lär sig att man "inte ska landa i det där gottiset för de som gjort det har inte kommittillbaka"...
Just nu använder jag dammsugaren på dom.. än så länge funkar det..
Jag brukar ibland sprinag runt med blomsprutan och spraya på dom tills dom dör. fast man får ju vara beredd på att torka golv och väggar sen då..
Jag har sett att mina små oönskade husdjur bor i vasken, eller håller till där iaf...har alltid använt samma knep som funkat...
på kväller häller jag en skvätt klorin i vasken som sedan ligger nere i kröken typ och gosar sig. tar bort dem på någon dag. Inte så miljömedvetet dock.
ibland får jag dem i blommorna oxå. det är inte blomflugor utan nåt annat äckligt rött fanstyg, just på hösten. Då köper jag nåt medel på blomhandeln som jag har för mig heter nåt med nor?! iaf en lite lite flaska för ohyra som man blandar med blomvattnet. Funkar jättebra!
jag har all frukt i kylen nu och tömmer soppåsen minst 2ggr per dag och absolut inga urdruckna läsk och ölburkar framme för det gillar de små krypen! Annars finns Kill -it på lantmännen! (gift spray)
vinäger? orka gå å köpa det! haha men det e det väl värt, dom känns så ofräscha på nåt sätt, jag som pedant känner mig aningens misslyckad när dom invaderar mitt kök
Giftspray vågar jag inte ge mig på att testa, tänk om Viggo får det på sig...
Jag visste knappt att jag hade blomflugor vid ett tillfälle för något år sen men upptäckte att det måste ha funnits en del när jag skulle en dag använda vitvinsvinägern som fanns i en vinägerflaska med pyttelitet öppet hål, då ramlade ur en jäkla massa flugor döda.
Lycka till!
Min pappa ringde Anticimex och dom sa att dom lägger ägg i alla vattenlås och där det är fuktigt så därför ska man när man går och lägger sig ta klorin och tömma i överallt då försvinner dom ganska snabbt. Dom som redan finns kan du säkert få bort med den där blandningen som några skrivit om. När du spolar vatten så kläcks nämligen äggen och det kommer ännu fler.
vad är vattenlås då? antar att det e avloppen?
jepp...töm i avloppet...