Dumle- & daimkaka
Undrar om det är någon som har recept på dumlekaka och daimkaka (helst i "muffinsstorlek"). Har letat men inte hittat. Tänkte ha på dotterns dop nästa vecka.
Undrar om det är någon som har recept på dumlekaka och daimkaka (helst i "muffinsstorlek"). Har letat men inte hittat. Tänkte ha på dotterns dop nästa vecka.
Daimmuffins
Ingredienser
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
300 g Philadelphia
1 förpackning Daim-kulor
Beredning
Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke & ställ den åt sidan. Vispa Philadelphiaosten och sockret krämigt. Tillsätt ett ägg i taget.
Rör ner ostblandningen i de torra ingredienserna & rör ihop allt tills det är riktigt blandat. Vänd ner hälften av förpackning med Daim-kulor i smeten.
Fördela smeten i muffinsformar av papper nästan upp till kanten på formen. Fördela resten av Daim-kulorna på varje muffins.
Grädda i 15-25 minuter i 175 grader för stora & en något kortare stund för mindre muffins.
Dumlekakor
(20-24 st)
200 g margarin
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
12 stycken Dumlekolor (original)
1 ask Noblesse (rosa ask)
24 folieformar
Blanda ihop margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg.
Lägg en Dumlekola i varje folieform och klicka sedan över lite deg. Ta inte för mycket deg i varje form då den reser sig sedan under gräddning. Jag brukar lägga i kolan först och sedan klicka lite deg runt om. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ungefär 10 minuter. Ta ut kakorna ur ugnen och lägg på en bit Noblesse på varje kaka direkt. Chokladen ska smälta ut över kakan. Ställ sedan kakorna i kylen så att chokladen stelnar ordentligt. Kakorna kan frysas men smakar naturligtvis godast om man äter de genast.
har inte provat recepten själv men hört att de ska vara VÄLDIGT goda!
lycka till!
Mums vad sugen jag blev nu!
Kan man komma på dopet?!
Du kan ju göra dumlemuffins
Ca 10st
Ugn 225°C
50g Smör
3 ägg
2dl socker
1dl Mjölk
4dl Mjöl
2tsk Bakpulver
15st Dumlekolor(valri smak)
Blanda som vanligt. Innan du gräddar lägger du 1.5 dumlekola/muffin
Grädda 12min för mindre formar och ca 20min för större!
Mums...
Kan verkligen rekommendera L i n d as dummlekakor, blir lika uppskattade varje gång. Om man vill kan man utesluta noblessen, för de är väldigt mumsiga utan också.
Ojoj, vad sugen jag blev att testa! Lägger denna tråd till mina favoriter illa kvickt!
Tack så mycket Linda och Seafree för recepten - det var precis vad jag var ute efter. Blir riktigt sugen på att kanske "provbaka" nu!
Grodan78: tja om du vet när och var så... Är du skicklig nog att ta reda på det får du komma! Glöm inte presenten bara!
Dumlekakorna har jag gjort och de är UNDERBART goda! Har inte gjort dem på länge nu för jag äter upp dem på en gång nästan
ooohh, vilka recept *dreggel*
Nu vet jag vad jag ska baka i helgen
Mmm, låter smaskens!!
Här ska det bakas i helgen!!
väcker liv i en gamma lgoding nu när det går he he.
Jag hoppar in med en fråga. Tänkte prova dumlekakorna, men jag skulle vilja skicka nån eller några till en vän som har det lite svårt just nu.. Tror ni de håller sig i rumstemperatur i 1½ dag i paketet?
Hur skulle ni göra?