• JujuBeads

Present till nybliven mamma

Hej!

Har hamnat mitt i en babyboom där mina vänner o bekanta får små bebisar till höger och vänster... Förra veckan damp det ner en liten tjej till världen hos en av dem!

När jag skulle till att köpa present till lillan, började jag fundera på om man inte skulle köpa något till mamman ifråga också... Har läst tidigare att nyblivna mammor kan behöva lite uppmuntran eftersom det lätt blir så att allt kretsar kring bebisen.

Så nu undrar jag om det är någon är ute, som själv har barn, som kan berätta om någon present ni fått som ni uppskattat lite extra mycket?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-09 15:26:23:
    Hmmm... såg att jag kanske egentligen hamnat i fel kategori men tack för era tips Det ska verkligen bli nånting som BARA är till mamman, älskar ju själv att få presenter (vem gör inte det)?

• Svar på tråden Present till nybliven mamma
  • Mala1

Hej!
    Något som bara är till mig. Kankse nåt "lukta gott" till kroppen, en härlig body lotion eller nåt.

Mala1

• missteddy

en massage kanske eller fotvård

• Skrinda

Choklad! Ngn kul DVD att kolla på när man ammar hela natten. Några olika föräldratidningar. Choklad!

Själv slutade jag helt med "lukta gott" första bebistiden, kändes så starkt med parfym på huden när man är så tätt tillsammans med det oförstörda färska pyret Började tom med oparfymerad deo!

• Hannah76

Nåt mysigt, tex nåt till kroppen (creme, badbomb osv), ansiktsmasker, choklad (om hon gillar det)osv

Min mamma gav mig en korg med massor av skämma-bort-sig-själv-grejer i.Jag blev jätteglad! *L* Det var grejer för kroppen o ansiktet, nya superfina underkläder, godis, champang, mat jag inte kunnat äta under graviditeten osv.

• Celice

Hanna76, ska absolut flika in det att de vill jag oxå ha! Mycket smart mamma du har!

• mrskensington

Flärd!!! Det ville jag ha, men det blev bara presenter till bebin...

• Sapho

skulle inte köpa en "lukta gott" iaf eftersom bebisen inte ska utsättas för någon form av parfym.
    Är en jätte bra idé dock att ge något till mamman, de kan verkligen behöva lite uppmuntring då det är en jobbig tid från början.

Jag skulle köpt något smycke, peeling eller hårinpackning eller varför inte baka något smarrigt och ha med sig? Lite bullar till frysen skadar inte då man knappt har tid att baka!

• qaz

bullar till frysen el varför inte en god middags gryta.

• Nyfiken gul

varför inte ett presentkort på tjänster??

som nybliven mamma är det lätt att ens hem o familj "förfaller" o man gör inget annat än att amma ,amma o amma...

då kan det vara skönt o underbart att kunna "inkassera" lite tjänster o få något gjort hemma... varför inte erbjuda dig att laga middag x antal ggr till familjen?  Eller erbjuda dig att handla eller liknande...

jag själv som är mamma skulle bli själaglad över såna presenter!!

Choklad, smycken o skämma-bort-sig-själv saker skulle gå fetbort hos mig.... dom lär inte bli så speciellt mycket använda... när ska man ha tid?

• Giizmo

Mera Tips

vad ska man köpa till bebisen då?

kläder brukar det ju oftast bli, men om man ska köpa nått smycke? vad för nått? alltså till barnet

• Skrinda

Vår dotter fick ett jättefint halsband i silver med Lilla My när hon döptes. Finns även med de andra muminfigurerna.

En fin speldosa

Baby-Duplo, dröjer inte länge innan pyret har kul med leksaker. Och prylarna från Duplo har vår dotter älskat (särskilt det ljusblå flygplanet!)

• Trinity78
    Nyfiken gul skrev 2006-08-09 15:51:07 följande:
    varför inte ett presentkort på tjänster??som nybliven mamma är det lätt att ens hem o familj "förfaller" o man gör inget annat än att amma ,amma o amma...då kan det vara skönt o underbart att kunna "inkassera" lite tjänster o få något gjort hemma... varför inte erbjuda dig att laga middag x antal ggr till familjen?  Eller erbjuda dig att handla eller liknande... jag själv som är mamma skulle bli själaglad över såna presenter!! 
    Jag tyckte också att det var en bra och annorlunda present så jag gjorde ett sånt häfte en gång för några år sen till en kompis med checkar på matlagning, städning, fika etc. Hon använde inte en enda av checkarna.
  • Nyfiken gul
    Trinity78 skrev 2006-08-09 16:03:15 följande:
    Nyfiken gul skrev 2006-08-09 15:51:07 följande: varför inte ett presentkort på tjänster??som nybliven mamma är det lätt att ens hem o familj "förfaller" o man gör inget annat än att amma ,amma o amma...då kan det vara skönt o underbart att kunna "inkassera" lite tjänster o få något gjort hemma... varför inte erbjuda dig att laga middag x antal ggr till familjen?  Eller erbjuda dig att handla eller liknande... jag själv som är mamma skulle bli själaglad över såna presenter!!  Jag tyckte också att det var en bra och annorlunda present så jag gjorde ett sånt häfte en gång för några år sen till en kompis med checkar på matlagning, städning, fika etc. Hon använde inte en enda av checkarna.
    jo jag vet att det ibland inte nyttjas... tror det mesta beror på att folk inte vågar be om tjänsterna fast dom fått en "check" på att det är helt okej att begära något .....

jag tror att man som givare av såna checkar ska ligga på litegrann o att ligga steget före o själv komma med förslaget lite då o då o erbjuda sig o påminna om att dom faktiskt FÅR inkassera sina tjänster....
  • stensaga

Det finns en jättebra bok som alla nyblivna mammor skulle få tycker jag! Den heter Sedan du fött, skriven av Maria Borelius. Den tar upp alla möjliga (och omöjliga) saker som är oumbärliga att veta den första tiden.

• JujuBeads

Det finns halsband med en fyrklöver, en lycko-klöver, det är ganska vanligt och borde finnas hos t.ex Guldfynd. Min systerdotter fick två stycken vid sitt dop...

Det verkar vara rätt olika vad man vill ha som nybliven mamma - vissa vill bara ha saker till sitt barn, andra vill skämma bort sig. Och det ska man väl inte behöva skämmas för? Det klart att ett barn tar tid, men det finns ju alltid stunder då man kan behöva ägna sig åt sig själv, när kanske pappan tar över nån minut...

• prinsens

Laga nån riktigt god mat och att med, eller be att få komma och laga mat hos dem en kväll. Lyxigt att kunna koppla av och njuta när nån annan tar hand om inköp, matlagning, disk.
    Jag åkte och handlade åt några vänner när de fick sin lilla och det var väldigt uppskattat!

Svar på tråden Present till nybliven mamma