• Lina1978

När får ert barn dricka läsk??

Min stora  kille är 4 år gammal, och han får dricka läsk till maten på fredag kvällar, då brukar vi äta något extra och så brukar han få dricka ett litet glas läsk till sitt lördagsgodis, sedan inte mer.Men jag brukar låta honom "förtjäna" läsken..Och brukar ställa som krav att han ska äta grönsaker och dricka mjölk till måltider, inte vatten.
    Han är jätte duktig att äta sina grönsaker, och han verkligen gillar det så därför är det aldrig problem, men min man tycker att han kan få smaka läsk oftare, och jag finner ingen anledning till varför en 4 åring ska dricka läsk egentligen., merrän vid speciella tillfällen.
    Är jag hård mot min son??
    Hur gör ni med era barn?

Kram

• Svar på tråden När får ert barn dricka läsk??
  • Mithera

Våra barn (5,5 år, 8 år & 15 år) serveras bara läsk på helgerna. Om 15-åringen dricker läsk när han inte är hemma har jag inte koll på....

• evaviola

Nu har vår bebbe inte tittat ut en, så jag har än så länge inga barn
    Dock har jag syskonbarn. Dom har inte heller fått smaka läsk tidigt, utan runt 5-6 års åldern. Jag tycker att det är onödigt att introducera läsk i tidig ålder, mycket pga tänderna. Barn behöver inte läsk. Har en bekant som lät sin son dricka cola ungefär som vatten när han var runt året.... Snacka om dåliga tänder!

Jag tycker absolut inte att du är hård mot din son.

• Hannah76

Min 6-åring dricker inte läsk alls. Gav henne aldrig godis eller läsk när hon var yngre, så hon saknar det inte. Idag kan det hända att hon äter nån liten godis bit i månaden, när någon bjuder henne.

• smurfis75

Nej du är inte hård.

Har oxå en väninna vars son fick dricka cola från att han var 1 år. Tycker det är helt galet. Min 4-åring får dricka lite vid speciella tillfällen..

Varför "skapa" ett sockerberoende hos små barn? Lika illa med all saft oxå, bättre att dricka sånt till helgen och mjölk/vatten på vardagarna.

• qaz

när det är helg får mina dricka dricka(utom minstingen då).de två största dricker säkert borta hos kompisar el när de är ute på stan.annars är det mjölk till maten här.många ungar får inte dricka dricka men äta bullar och kakor går bra,och massor av yoghurt m socker,nypon soppa mm det är underligt tycker jag.känner en fam där barnen inte får godis någongång men kakor varje dag.

• skruttmamman

våra 2 killar får läsk på helgen till maten på kvällen dom är 5 år och 3.5 och det är lika med godis det äter vi bara på lördagar men i bland kan det töjas på om det är något speciellt men aldrig bara för att vi är sugna.
    Kan tilläga att vi inte dricker så mycket saft heller utan är dom törstiga får dom vatten och så mjölk till maten såklart.

• sturen

när det är fest eller liknande och det inte finns bättre alternativ. så några ggr per år. Det finns ju så mycket annat gott att dricka så då hoppar vi över det som är riktigt onyttigt. cola dricker vi aldrig.

• Vombell

Om vi har fredagsmys blir det läsk på kvällen, om vi äter på McDonalds får de välja läsk. Annars är det mjölk eller vatten till maten och vatten mellan måltiderna.

• Lola Jämtland

Alma (6 år) får dricka läsk på fredan/lördan.

Men oftast så väljer hon vatten. Hon tycker att läsk är så "bubbligt".

//Nedräkningen har börjat....
  • emma2006

Jag har inga barn själv ännu men min sambos systerbarn dricker läsk alldeles för ofta. Nu bor vi rätt långt ifrån varandra så det är ju nästan alltid helg när vi är där men då är det nästan bara läsk som gäller. Barnen är 3 och 5 år! Jag tycker det är för tidigt, som nån sa, varför skapa ett sockerberoende så tidigt??

• nina80

Dricker ni inte själva läsk på andra dagar så är det väl självklart att sonen inte behöver ha läsk oftare. Bara bra om man lär sig "sunda" vanor från början.
    Sitter föräldrarna och dricker läsk till maten på vardagarna samtidigt som de nekar barnen det tycker jag är dubbelmoral. Föräldrar ska föregå med gott exempel.

Däremot tycker jag att det är jätte viktigt att man inte gör en allt för stor grej av godis och läsk utan är man jätte sugen så bör det vara ok även om det vore en onsdag precis som för oss vuxna. Min föräldrar körde stenhårt på bara lördagar med mig och absolut inte på vardagarna vilket gav resultatet att jag är en riktig godisråtta medan makens föräldrar har haft lite mera fritt även om de inte ätit sådant varje dag och maken är ingen godisråtta alls utan han har en mer sund inställning till sötsaker.

Svar på tråden När får ert barn dricka läsk??