• Vilmagbg

Ang ägande av bil vid seperation

En kompis till mig har precis separerat. Är det någon som helt säkert ver vad som gäller för bilen vid seperation. Dom köpte bilen tillsammans, han står som ägare. Har hon rätt att kräva att dom ska sälja bilen och hon ska få hälften av pengarna. Han hävdar att hon inte har något att komma med eftersom han äger bilen. Dom är gifta. Jag har för mig att om man står som ägare är det han som har rätt till bilen trots att dom köpt den tillsammans och för gemensamt bruk.

• Svar på tråden Ang ägande av bil vid seperation
  • aragon

jag jag *tror* precis som du..att eftersom bilen står på han så är det nog inte bådas

Älskar mina bonusbarn och min man
  • miniGrynet

Kanske är så att den tillhör deras gemensamma ägodelar, precis som övrigt i hemmet som man då ska dela lika.

Men det kan ju likväl vara så att hon inte har en chans, eftersom den står skriven på honom, om dom typ inte står gemensamt på något lån på den kanske?
    Gör dom det så är det ju den andelen hon har i lånet som oxå tillhör henne i bilen.

• PandaMamma

Men om de är gifta och inte har något skrivet om bilen så äger väl de den tillsammans? alla ägodelar de har om de inte skrivit något har jag för mig är gemensamma och ska delas, är det inte därför vissa personer skriver ett papper när de gifter sig?

och samma anledning till att vi som är sambos kan få problem vid separation för om allt står på min sambo så har jag inte rätt till någonting....

Finns det inte någon allmän rättshjälp man kan vända sig till för att få hjälp på liknande frågor?

• Tingeling82

Är det inte sambolagen som gäller allt man köpt under den tid man bott tillsammans är båda lika mycke ägare till.

• miniGrynet

Fast sambolagen är ju likdan, har man levt som sambos (skrivna på samma adress) i över ett år så har man ju lika mkt rätt till hälften som man har i hemmet och själva hemmet om man nu tex har bostadsrätt.

Så sa i alla fall vår bank-kontakt när vi flyttade ihop, att så är sambolagen om man inte skriver nånting eget.

• Brucean

Allt som inköpes under äktenskap är gemensamt även om det står på ngn annan, detta är jag tämligen säker på.
    Liksom "privata" skulder blir gemensamma....

• miniGrynet

Som för oss, min sambo har gått in med kontantinsats när vi köpte vår första lägenhet, och då är det så att om vi skulle separera så skulle jag lagligt kunna begära hälften av de kontanterna oxå (vilket jag inte skulle göra såklart).
    Men om jag inte skulle kunna göra anspråk på dom pengarna så skulle vi vara tvugna att skriva separata papper på att han gått in med kontanter och inte jag.

• Nettis1975

Jag kan inte riktigt det här men i min värld så blir det hans bil då man endast kan stå som ensam ägare på ett fordon och som ägare inte kan tvingas av någon annan att sälja den.  Han står som ägare och det är endast han som är skyldig och ansvarig för bilen. Det låter för mig omöjligt oavsett sambolag eller annat att han skulle kunna tvingas sälja sin bil.

• Vicryl

Är de gifta? För i äktenskapsbalken så står det ungefär så här:
    allt som är införskaffat under äktenskapet är giftorättsgods (dvs gemensamt ägt) utom: sånt en enskild make/maka fått i gåva med kravet att det ska vara bara hans/hennes, det som är skyddat av äktenskapsförord, det som ärvts eller testamenterats till den ena med villkoret om att det bara ska tillhöra denna/denne, samt det man fått genom förmånstagande av försäkring. Låter komplicerat, jag vet, men kort sagt så skulle det ju innbära att bilen tillhör dem båda, oavsett vem som står som ägare.

• PandaMamma

Sånt här är verkligen krångligt, jag hoppas att jag själv aldrig behöver fundera närmare på det, just nu stoppar jag lite huvudet i sanden och ignorerar vad som skulle kunna hända men helt klart måste vår lilla familj ta tag i allt kring vad som gäller om man är sambos och/eller gifta, skriva testamente etc.

Jag hoppas att det löser sig med bilen, jag har hört flera som skiljer sig som får både det ena och det andra problemet. Det måste vara otroligt jobbigt att bråka om såna saker.

• Havsblomma

Det är skillnad på att vara gifta och att vara sambo.

Jag utgår i mitt svar från att det inte finns något äktenskapsförord.

Om man är gifta skall bodelning ske vid en skilsmässa. Då ska vardera parts alla tillgångar läggas ihop, skulderna sedan dras ifrån och sedan lägger man ihop de två personernas slutsummor (om det är positivt) och delar lika. Det spelar i det läget alltså ingen som helst roll att han råkar stå som ägare till bilen.

Steg två vid skilsmässan är sedan att göra den faktiska fördelningen, dvs. bestämma vem som får vad. Vill han då gärna ha bilen kanske han kan få den, men det innebär bara att hon ska ha något annat med samma ekonomiska värde. Totalvärdet av det man får ska vara lika.

Om man inte är gifta men sammanboende är det sambolagen som gäller. Sambolagen gäller dock enbart sådant som har med boendet och sådant att göra (lägenhet, hus, möbler etc.). En bil omfattas således inte av sambolagen! Om bilen står på honom så kommer hon således inte att kunna hävda någon rätt till den på grund av sambolagen.

Om hon har betalat hälften och kan bevisa det t.ex. med kontoutdrag eller kvitto, kan hon i och för sig åberopa äganderätt med stöd av samäganderättslagen. Då krävs det dock bevisning och i avsaknad av klar sådan kommer hon säkerligen inte att kunna bryta igenom hans registrering som ägare.

• Serina

Sambolagen omfattar bara bohag, inte bilar. Är de gifta däremot så är den giftorättsgods.

Har hon några kvitton på bilen och vilka pengar hon har lagt ut? Har hon det så kan hon hävda att bilen är hennes till så stor del som hon betalat för den. Annars så är den tyvärr hans om han inte är juste nog att medge att hon betalat hälften.

• Havsblomma

Förtydligande:

Formellt sett äger man alltid sin egen egendom trots att man är gift. Jag äger t.ex. till 100 procent mina smycken trots att jag är gift . Vid en skilsmässa (hemska tanke) är skall dock egendomens _värde_ räknas in och delas lika.

• sleeping sun

Det är så att om man bara är sambo så ska det som är införskaffat för att man ska använda det tillsammans delas och är man gifta ska allt delas. Det bästa är att kontakta en advokat så går allt rätt till.

Här är en sida som du kan läsa om sambolagen  http://www.alden.se/Sambolagen.htm#2

Här är en sida om separation om man är gifta http://www.alden.se/Bodelning.htm

• Alle
    Som Havsblomma och Serina helt rätt skriver - bilar och fakstisk även fritidshus ingår inte i sambolagen.
Svar på tråden Ang ägande av bil vid seperation