• Zemiramis

Svart på/runt nosen? (katt)

Min älskade katt har de senaste dagarna blivit så svart runt nosen, och det är inte snor. Det sitter även ovanför nosborrarna. Någon som vet vad det kan vara? Det är inte svullet och kliar inte. Det verkar inte besvära henne överhuvutaget. (Hon är kastrerad innekatt).

Jag kan ge lite bakgrundshistoria om det kan ha nå't med det hela att göra.

I höstas fick hon diagnosen "kraftigt nedsatt njurfunktion". Så sedan dess, dryga 8 månader, har hon gått på diet. Nu för några veckor sedan var vi till vet. igen för nya prover och tyvärr har hennes värden gått upp ist för stabilisera sig som vi hoppats. Så nu ligger värdena på mellan 350-400... . När de överstiger 500 finns det bara en väg kvar att välja... .

Så, är detta något som känns igen? Någon som varit med om det samma med sot-nos?

Tack, tack

/Zzzzz

• Svar på tråden Svart på/runt nosen? (katt)
  • UnciaUncia

Hejsan

Ingen aning om det är samma, men min ena kisse får som svarta snorkråkor i och runt nosen ibland. Jag passade på att fråga veterinären senast jag var där, för jag var orolig att det skulle kunna smitta den andra katten också. Han trodde att det eventuellt kunde vara nån form av svamp, och tipsade om att prova smörja med nån typ fotsvamssalva. Ofarligt var det i vilket fall, och inte smittsamt.

Om det funkar vet jag tyvärr inte, Zelda är väldigt ointresserad av att få salva på nosen :-P, så jag gav upp. Och eftersom hon inte verkar lida av det så låter jag det vara. Verkar som det kommer och går lite, ibland ser hon jättefin ut och däremellan väldigt snorig.

Hoppas verkligen inte din katt fått nåt allvarligare än så, och lycka till.

//Zeldas matte

• Zemiramis

Tack för svar. Jo jag kan gott tänka mig att kissen inte gillar att få nosen smord .

Eftersom hon inte verkar lida av det så avvaktar jag några dagar till, sen ringer jag vet. De börjar veta vem jag är nu... Har varit där en del.

/Zzz

• Ladyn

Nä men nu blir jag lite orolig, min lilla misse på 6 månader har alltid haft så o jag har helt enkelt tagit förgivet att det har varit snor bara. Han har iofs bara i nosen, inte på. Borde jag kolla upp detta?

• Isa med Flisan

Alla katter har väl så till o från. Jag brukar blöta en tops och pilla bort det försiktigt för det ser ju inget vidare ut. Kan inte tänka mig att det skulle vara nåt farligt el konstigt

• majzzan

öronskabb kan sätta sig på nosen åxå....... tvätta med kamomillte 2 ggr dagen så ska det försvinna..... om det inte gör det så be veterinären skriva ut advocat... den är en kombi av avmaskníngsmedel + all ohyra.....

• Zemiramis

Tack för alla svar! Ska testa kamomillte och går det inte bort då heller så ringer jag vet.

• Zemiramis

Nu har jag tvättat med kamomillthe i två dagar och det börjar redan ge med sig. Hur länge ska man hålla på?

Tack för tipset btw.

• majzzan

Prova i en vecka..... hoppas att du slipper det sen..... men det är bra att komma ihåg.. det med kamomill..... bra mot rinniga ögon.........( perser)

Svar på tråden Svart på/runt nosen? (katt)