• Anonym (ledsen)

Hormonspiral = mer acne? Vad göra?

Kinderna är ordentligt knottriga. Hade acne redan som tonåring, men är nu 28 och väldigt trött på det. Trodde att det skulle försvinna med tiden, men icke. Efter jag fick barn skaffade jag hormonspiral (haft den drygt 1/2 år nu), hade p-piller innan (cileste). Tycker att det blir värre och värre för var månad. Kan det bero på sprialen? Det blir alltid mycket vid ägglossningstid fram till mens ungefär. Hade acne även med p-piller, men minns det som lite bättre. Någon som har tips på vad man i övrigt kan göra??? Ska snart tillbaka till jobbet, har köpt nya kläder och fixat håret, men blir ledsen när jag ser mig i spegeln...

• Svar på tråden Hormonspiral = mer acne? Vad göra?
  • Anonym (tröster)

ohh, mitt värsta acne-anfall nånsin berodde just på hormonspiral. fick hår över hela kroppen också! gynekologen som jag gick till sa att det var MYCKET ovanligt, att typ bara en på tusen fick hormonrubbning av spiralen.
    det försvann inte förrän ett par år efter att jag tog ut hormonspiralen!!
    det är alltid bäst att inte mixtra med hormoner och grejer, är iaf min erfarenhet. kan rekommendera kopparspiral. inga biverkningar alls utom rikliga blödningar men det kan man leva med.

• Anonym (!)

Har aldrig haft problem med finnar, men ett par månader efter att jag satt in hormonspiralen så började det. Gick till hudläkare och fick äta antibiotika i 1,5 månad. Blev mycket bättre, men har fortfarande små finnar i pannan och i nacken(!).

Tog ut spiralen igår pga av andra biverkningar som inte gett med sig efter två år. Nu ska jag leva hormonfritt ett tag.

Jag undrar om mvc/gynekologer anmäler de biverkningar som vi framför...

• Anonym (tröster)

du, det undrar jag med!! jag brukar få alla biverkningar som går att få av hormonpreparat. sen läser man på bipacksedeln att det är SÅÅ ovanligt med biverkningar....!

• Anonym (!)

Sopas väl under mattan eller hamnar i runda arkivet...!

Sponsras mvc/gynekologer av p-piller tillverkarna, de vill ju verkligen att man stoppar i sig.

• Anonym (ledsen)

Tack. Kanske får den åka ut då? Lite orolig för att byta till koppar (hade ganska kraftig mens innan). Du som åt antibiotika, varför fick du det? Hur illa var det?

• Anonym (!)

Jag fick antibiotika då läkaren misstänkte perioral dermatit/rosasea. När det var som värst så tyckte min man att jag såg ut som liken i serien CSI, nä riktigt så illa var det dock inte. Men jag var inte vacker och ville helst inte visa mig, skämdes på jobbet. Och det gick inte att sminka över.

Alla mina problem började som sagt strax efter att jag satt in spiralen. Det har varit hudproblem i ansikte och hårbotten, minskad sexlust, bedrövligt humör (och det har familjen verkligen lidit av). Har även fått fett kring magen som inte fanns där förut.

Nu tänkte vi använda kondom ett tag framöver och se om jag börjar må och känna mig bättre.

• Anonym (ledsen)

Känner igen mig! Skönt på något vis. Minskad sexlust, PMS la gande men ingen mens alls nästan och mer acne. TACK

• Anonym (!)

Testa att ta ut den och se om du märker någon skillnad, därför åkte min ut. Tyvärr är annars risken att man vänjer sig vid att ha 0 sexlust och dåligt humör. Vilken kul fru och mamma man är.

Tänk så många tjejer/kvinnor som mår dåligt pga alla dessa hormoner som vi stoppar i oss. Och vi gör det under så många år.

• Anonym (pricken)

ÅÅÅH vad härligt... eller vad jag ska säga...?? men att det finns fler!!
    Jag har haft hormonspiral men efter ca ett år fick jag konstiga knottror i hela ansiktet!!! värsta acne-anfallet, kliade som attan. Sedan dök det upp fettknölar på axlar å rygg, grova hår-strån lite här å var i ansiktet. Taskigt humör som faaaan å klagomål från sambon på dålig sexlust.. Tillslut när jag fick smärtsamma bölder under armarna och läkarn misstänkte bröstcancer fick det var nog!! Jag gjorde mamografi å prata m barnmorskan. Spiralen är ute sedan några månader å nu e det borta!!!!! Dras fortfarande m taskig hy, men ljusår från hur det varit!
    Ta ut spiralen, det är värdelöst!!!!

• Ida 84

När jag pratade preventivmedel med min barnmorska senast så avrådde hon mig faktiskt från hormonspiralen då jag redan från innan har lite problem med hyn. Hon sa att det var den vanligaste biverkningen man får av den typen av skydd.

• princess177

Min avrådde mig också från hormonspiral. De enda p-pillren som motverkar akne är Diane (dokumenterat) och Yasmine (lite).

Men jag kör kondom och ska köpa en sån där apparat som mäter vart man befinner sig i menscykeln...

Svar på tråden Hormonspiral = mer acne? Vad göra?