• Lindut

Vad gör jag för fel med ugnspannkakan?

Jag blir alldeles förtvivlad. Har försökt vara supermamma och göra ugnspannkaka som sonen älskar nu när vi haft semester och allt. Har provat 4-5 olika recept, men de blir degiga och "platta". Vad gör jag för fel? Tänkte först att ugnen är knasig, men då borde jag väl märkt det på annan matlagning/bakning? Vill inte bjuda på degig ugnspannkaka till kvällsmat en gång till....stackars lillkillen börjar väl tröttna. Någon som vet?

• Svar på tråden Vad gör jag för fel med ugnspannkakan?
  • NeasMamma

vad har du för recept?

~Linnéa 12/12 2005~
  • Lola Jämtland

Har du provat att ha den inne längre än vad som står?

Rätt storlek på formen? För mycket smet, ja då hinner den ju inte bli gräddad på den tid som det står.....

//Nedräkningen har börjat....
  • waersta

Min ungspannkaka blir också himla platt.. inte alls så där som den blev när man var liten.

• Lindut

Hej igen! Får väl komplettera lite. Receptet jag gjorde senast är detta:
    4 dl vetemjöl
    1/2 tsk salt
    8 dl mjölk
    4 ägg

225 grader mitt i ugnen...30 min (enl receptet, men jag hade den inne i 40 minuter pga tidigare misslyckanden..då jag också tänkt tanken att de tidigare ej blivit klara). Har använt långpanna som det stod i receptet. Ja, vad ska jag mer lägga till? Jo...har inte öppnat luckan någon gång under gräddningstiden.

Hoppas det går lättare att hjälpa till nu....

//Linda

• getingmidja

1 l standardmjölk
    Knappt 5 dl vetemjöl
    4 ägg
    Salt
    Ev fläsk

Smält en klick smör direkt i långpannan, häll i smeten.
    Grädda och njut!

• getingmidja

(Har för mig att jag brukar grädda i 175 grader, ca 30 minuter...tills den fått fin färg.)

• MissDecember

Jag tror att du ska prova att ha kakan inne en längre stund. Ibland tar jag ut min för tidigt och då blir den sådär platt och degig. Ha den inne längre så att den bubblar upp och blir sådär luftig.

• getingmidja

Med en rejäl bränna på den.

• Palsternacka

Jag har ett tips! Ställ in långpannan med lite smör och ev rimmat fläsk i tärningar i varm ugn. När fläsket är lagom brynt häller du på smeten. Då är formen ordentligt varm och pannkakssmeten får ett "lyft" direkt och blir fluffig och god. Grädda helst pannkakan i långpanna eller liknande, alltså inte i keramikform, som tar för lång tid att värma upp. Jag har en liten gjutjärnsform som passar perfekt när man gör pannkaka till en person.

Svar på tråden Vad gör jag för fel med ugnspannkakan?