• Italian Takeaway

Syns getinggadden om den blivit kvar i huden?

Min lilla verkar ha blivit stucken av något (förslagsvis geting). Jag kan inte se att något sitter kvar i själva 'ingångshålet'.
    Men vad jag däremot märker är att hon har FASLIGT ont, hon kan inte ens stödja på benet (sticket sitter på knät).

Vi har varit hos läkaren och han gav oss någon penicillinsalva.

Han var allmänt snurrig, men han sa faktiskt inget om ev gadd.

Syns gadden om den sitter kvar?

• Svar på tråden Syns getinggadden om den blivit kvar i huden?
  • mammutten81

Gadden brukar antingen lossa, och då brukar man se den, den är ju inte så jättelång så den hamnar inte så jättelångt in.
    Kan ju vara så att den drog ut tagen och den hamnade på gräset eller så.

• MariaKsk88

Fy fan stackars liten.. :( Kan du inte ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem för säkerhets skull?

• Italian Takeaway

mammamutten: men är den tex svart eller annan signifikant färg(synbar)...eller är den helt genomskinlig och 0,01 mm tunn?

För jag ser nada i sticket...bara sårskorpan. Men jag tänkte eftersom hon har så himla ont.

Maria: Jag gör det om jag inte får bättre svar här. Men vid ALLA tidigare tillfällen har jag fått bättre råd här på FL än av sjkv.uppl. =/ Så jag smörjer antibiotika och väntar godmodigt ett tag till...

• Max mamma

Tror att den har ramlat bort av sej själv.
    Du skulle se den om den satt kvar.

Usch å fy för getingar...hoppas hon mår bättre inom kort!
    Camilla

• Bouldermus

Hej!
    Det kan vara bra att veta att getingar inte släpper gadden när de sticker.

• Mystra

Jag blev stucken härom dagen och då satt gadden kvar. Längst ut var det som en liten rund grej och någon sa att det var därifrån giftet kom.
    I mitt fall var det väldigt lätt att se att gadden satt kvar.

• Italian Takeaway

okej! tack alla, för svar....

• Blåklinten

Bouldermus: fast igår när min flicka blev stungen så ringde vår bvc-sköterska till akuten och frågade vad vi skulle göra. Där sa de att eftersom gadden satt kvar i fingret (stor var den) så var det en geting.

Svar på tråden Syns getinggadden om den blivit kvar i huden?