• Angelstorm

Recept med tonfisk i.

Är det någon som har något smarrigt tonfisk recept o ge?
    Vore kul o äta lite annat än tonfisksallad.
    Vet att det finns nån form av gratäng man kan göra men hittar inget recept. Tipsa gärna!

Btw, hur många frukter om dagen är det rekommenderat att man ska äta, ifall det är någon som har koll på det.

• Svar på tråden Recept med tonfisk i.
  • Dino78

Har inte ätit det själv men det låter ju helt ok!

Salviadoftande tonfiskcanneloni

12 st färska lasagneplattor, 250 g
    1 burk tonfisk på burk, 275 g
    1 msk santa maria pastakrydda
    2 dl ricottaost
    1 dl parmesanost, riven

Tomat och salvia-sås
    1 msk olivolja
    1 st gul lök, hackad
    500 g krossade tomater
    1 tsk vitlökspulver
    1,5 tsk salvia
    ½ tsk farinsocker
    ½ tsk malen svartpeppar
    ½ tsk salt

Blanda tonfisk, pastakrydda, ricottaost och parmesanost till en röra. Lägg fyllningen på lasagneplattorna och rulla ihop. Fräs löken i oljan utan att den tar färg, tillsätt tomater och smaksätt med kryddorna. Låt puttra ca 5 minuter. Lägg cannelonin i en smord ugnsform, slå över tomatsåsen, riv lite parmesanost på toppen och gratinera i 175 grader, 15 minuter.

Receptet förtäljer inte om det ska vara tonfisk i vatten eller olja. Men i vatten är kanske lämpligast?

DIF i själ och hjärta
  • Pokergirl

Jag brukar göra en pastasås som är helt okej. Fräs lök, vitlök, chili, paprika och svamp.Toppa med en burk krossade tomater, en burk tonfisk, lite creme fraiche, salta och peppra. Snabbt och gott.

• Angelstorm

Låter jättegott me båda, ska testa =)

• Dino78

Går att ha på pizza med förresten!

DIF i själ och hjärta
  • nallegumman

jag brukar göra tonfisk röra jätteenkelt!
    ta en kastrull och ta ner en burk tonfisk(jag brukar ha en burk makrill med)dela fisken i bitar,tillsätt ostronsås,italensk saladskrydda eller kryddor man önskar sig. tillsätt mjöl och gör en avredning med idealmjöl. sonen älskar det....

• Angelstorm

ostronsås... vart kan man köpa det?
    å ungefär vilken mängd av allt detta, eller är det bara att pröva sig fram?

• jögge

Denna lättlagade rätt är mycket god o räcker gottåväl till 4 pers, eller frys in i matlådor!

Pastagratäng med tonfisk o broccoli

4 portioner fullkornspasta eller fullkornsris
    1 bukett broccoli (c:a 300 gr)
    1 paprika
    4 skivor annanas
    1 burk tonfisk i vatten
    1 burk champinjonsoppa
    1 1/2 dl mjölk
    2 dl riven ost

Koka 4 portioner fullkornspasta eller fullkornsris
    Skär broccolin i små buketter o koka c:a 4 min
    Tärna paprikan
    Tärna ananasen

Lägg pastan eller riset tillsammans med paprikan o broccolin o ananasen i en ugnssäker smord form, bryt sönder tonfisken ovanpå, vispa ihop soppan o mjölken till en sås o häll över, blanda försiktigt, strö över osten.
    Grädda i mitten av ugnen, 225 grader 15-20 minuter, låt den gärna stå 5 min innan servering.

Svar på tråden Recept med tonfisk i.