Tvillingar - ärftligt?
Vet någon om tvillingar är ärftligt och på vilket sätt? Enäggs-eller tvåäggstvillingar i så fall?
Hoppar det över en generation? Hur måste mannens sida/släkt se ut för att man ska få tvillingar?
Tack!
Vet någon om tvillingar är ärftligt och på vilket sätt? Enäggs-eller tvåäggstvillingar i så fall?
Hoppar det över en generation? Hur måste mannens sida/släkt se ut för att man ska få tvillingar?
Tack!
Det sägs att det brukar hoppa över en generation på mammans sida. Min mamma är tvåäggstvilling så då tror man att jag har chans att få tvillingar.
Det är min pappa som har massa tvillingar på sin sida... Mamma vet jag inte mkt om, hennes släkt..
Men då är det allts¨å tvåäggstvillingar som det gäller?
Min pappa är tvilling med sin syster.
Är det inte så att om det är från pappan sida så kan det bara vara ärftligt med enäggstvillingar. Jag menar är det tvåäggs så beror det ju på att mamman släpper iväg två ägg samtidigt.....det har ju inget med pappan att göra.
Jag har också hört att det hoppar över en generation. Jag har också hört att ju äldre man är ju större chans är det att det blir tvåäggs tvillingar för man släpper oftare iväg två ägg då.
Men det är bara gissningar.
Bara tvåäggstvillingsfaktorn är ärftlig och bara på mammans sida eftersom det har med ägglossningen att göra. Rent generellt är chansen att få tvillingar högre ju äldre man blir, oberoende av ärftlighet.
Från svenska Tvillingklubben:
"Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.
En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar."
Din pappa kan alltså ha gett dig "förmågan" att släppa 2 ägg och därmed få tvåäggstvillingar.
Enggstvillingar är helt slumpartat, förutom ovan nämnt om man själv är enäggstvilling.
Hur gammal bör man vara då, över 30 minst eller?
Ok, så pappans tvillingsläkt räknas inte? Synd. Hehe..
Ju äldre man är desto större chans. Vet inte om man måste vara över 30 för att chansen ska öka.
Ytterligare från Tvillingklubben om tvåäggstvillingar:
"Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre. Ärftligheten har betydelse, se ovan.
Antalet tvillingfödslar varierar kraftigt mellan olika folkslag. Asiater föder färre tvillingar än västerlänningar och svarta befolkningar föder mycket fler.
Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. Detta kan dock tyckas hänga ihop med åldern också. När man fött 4-5 barn så är man nog en bit över trettio redan."