Pasta med ädelost & skinka..?
Detta åt jag till lunch idag och nu slår det mig att jag inte alls ska äta ädelost. Nu var ju detta upphettat är det ok då ?????
Och VARFÖR får man inte äta ädelost - hur påverkar det fostret?
Detta åt jag till lunch idag och nu slår det mig att jag inte alls ska äta ädelost. Nu var ju detta upphettat är det ok då ?????
Och VARFÖR får man inte äta ädelost - hur påverkar det fostret?
Mögel i osten kan vara skadlig för fostret.
Upphettat till kokpunkten är helt ok...
Du kan få i dig listeria-bakterie och detär inte bra, sök om det på nätet...
Usch - den där listeria bakterien är ju hemsk !!
Nu känns det inte som man vill äta nånting, man ska ju till och med unvika vaccumförpackad mat. Och även grönsaker etc KAN ha den där bakterien.
Det är inte möglet i osten som är farligt - det är listeria bakterien som kan finnas i opastöriserade mjölkprodukter.
Bakterierna i osten kan vara skadliga för bebisen men om man värmer och alltså gör en maträtt av den ska de försvinna. Alltså varm mögelost-ingen fara. Det sa min barnmorska i alla fall.
Tror inte du behöver oroa dig! Kram
Fast på slv.se står att mögelost bör undvikas och det står ingt om att det är ok att upphetta som med opastöriserad ost.
Här kommer ett litet klipp från slvs lista för gravida:
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het
Så ät på bara