• Trulls

Larsberga på Lidingö?

Hej ! Har precis fått veta att vi fått en lägehet på Lidingö...
    Undrar om det finns nån här som känner till området... vill gärna veta om det är ett bra område? Är det bra dagis och skolor i närheten... området vi ska flytta till i så fall är Larsberga... eller Larsbergsvägen...

• Svar på tråden Larsberga på Lidingö?
  • madickenN

Hej, jag är uppväxt på L-ö. Området heter alltså Larsberg. (inget a på slutet).
    Jag växte upp i grannområdet, så jag har inte gått på dagis eller i skolan där, men vad jag vet är det ett bra område.
    Hur lyckades du få lägenhet där? Nyfiken..
    Lycka till med flytten!!

• Trulls

Det är i 2:a hand.... men det är inte på nån bestämd tid så tanken är väl att vi ska bo där tills vi har råd att flytta tillbaka till huddinge(köpa radhus)

• madickenN

OK, tror ni kommer trivas bra där, så länge ni nu kommer att bo kvar.
    Jag älskar att åka över L-ö bron. Det känns som att man har kommit "hem" då...
    Det blir "fel" sida om stan bara nu då om ni vill till huddinge sen då.
    Ni kanske blir kvar....
    Kramis kram!!

• Halloj

Hej!
    Jag har bott där under ett par år och trivdes bra. Det är ett lugnt område med en MASSA pensionärer och en hel del barnfamiljer. Det är HÖGA hus i nästan hela området, 10 våningar. Det tar ca 10 min med tåget till Ropsten och ca 10 min med bussen till Lidingö Centrum. I lilla Larsbergs centrum finns en ICA, pizzeria, cafe, videobutik, blomsteraffär, naturmedicin, Handelsbank, bankomat etc.

• Trulls

Ja vi har ju vart och tittat på lägeheten och den är jättefin och nästan nyrenoverad.... det enda som är lite jobbigt är att den är på 9:e våningen...tycker det är lite jobbigt med höjder... och det första jag började tänka på när jag kom in i lägenheten var " Hur ska vi komma ut om det börjar brinna?"..... Fast chansen är kanske inte så stor.....tror att det kommer att bli så att vi flyttar dit...om det bara löser sig med vår lägehet vi har nu.... kommer att sitta med dubbla hyror i ca 3månader... vi får den nya lägeheten 1:a nov....
    Hoppas att det kommer att lösa sig... det gör det nog...

• Trulls

Nu är det bestämt!!!! Vi flyttar.... Min man har redan fått nyckeln......
    Tror det kommer att bli bra......
    får väl leva på bröd och vatten ett tag fram över.....

• april

Hallå där va kul Larsberg är ett bra område kanske inte klassat som de bästa på Lidingö, men det är bra för barn familjer arbetar själv på larsbergsförskola när jag inte mammar som jag verkligen kan rekomendera om du ska ha dagis plats. Det är nära till grönområden, vatten sen så har du ett litet centrum i larsberg med post, handelsbank, pizzeria/resturang, hälsokost, frisör och Ica. Fråga gärna om du vill veta nått mer är uppvuxen på Lidingö!

• madickenN

April, jag tror att det bara är Lidingö-bor eller "fina" människor som bryr sig om vart på Lidingö man bor... som sagt är man L-ö bo, så vet man ju vilkan områden som kallas för "slummen" och dit räknas väl knappast Larsberg?
    De som har/har haft dåligt ryckte är väl ändå käppala och högsätra och enligt min mening är det absolut inte fel att bo på någon av dessa platser....sen kanske man inte behöver bo i det bästa området på ön.

"Trulls" vill ju köpa radhus sedan, så då kanske man inte kan bo i en lyxvilla på L-ö först...

Förstår att du bara ville vara hjälpsam och berätta hur läget ser ut, men det lät som att du absolut själv inte kunde tänka dig att bo där.
    Jag som också é uppväxt på ön, blev lite less. sorry hoppas du inte tog allt för illa upp.

• JANI

har också bott på Lidingö, väldigt bra område, lugnt bra skolor och all information de andra tjejerna har gett dig stämmer. Lidingö är en av de bästa områderna i Stockholm. Du ska vara överlycklig som har fått en lägenhet där!! ver du hur många personer söker dit? och till idingö i allmänheten?
    Rekomderar det absolut!!
    och du... GRATTIS, det är inte lätt att få en lägenhet där!

• Trulls

Tack alla för att ni peppat mig så det känns jätte bra att flytta dit....lasset går 30 okt...så det är bara till att börjaa packa....

• april

"madickenN"

Sa inte att det va ett dåligt område men trådstartaren undrade ju! Jag gillar själv Larsberg arbetar ju trots allt där! Tycker hela Lidingö är bra att bo på har själv bott i Larsberg som liten och på andra ställen på ön. Tycker det nog är du som nedvärderar vissa områden på Lidingö och kallar det fö slum!

• madickenN

April,
    Om du är uppväxt på L-ö, så vet väl du lika bra som jag att vissa Lidingö bor är för fina för att bo på vissa delar utav ön....Därutav ordet slum, jag tycker inte att det är slumområden, men vissa gör det.
    Du skrev ju själv att det inte var ett utav de finare områdena på ön, så då tyckte jag att det lät som att det inte var bra nog om man fick välja.

Vill egentligen inte tjafsa med dig angående detta. Ville mesta bara säga att Larsberg är ett lika bra område att bo i som något annat på Ön.

Jag har själv bott i nämnda områden och jag har inga fördommar, utan tycker att alla områden är helt OK. Men försök få alla från fina Sticklinge eller Rudboda att tycka likandant som mig... Det var det jag menade.

Hoppas du förstår vad jag menar, så att vi slipper fortsätta prata om varandra och missförstå...

Svar på tråden Larsberga på Lidingö?