• Skorpan

bisolvon hjälp

Hej!

Jag har surfat runt bland en massa gamla trådar kring bisolvon, men jag hittar ändå inte svaret på min fråga, som är: Hur använder man bisolvon och när ska man använda det? Nån skriver att det är en salva och en annan att det är tabletter. Kan någon hjälpa mig att reda ut detta?!

Tack på förhand!

Kram Skorpan

• Svar på tråden bisolvon hjälp
  • Cino

Bisolvon är en hostmedicin, som gör det lättare att bli av med slem när man är förkyld. En vännina till mig har blivit rekommenderat att ta Bisolvon för att lättare bli gravid...

• Mickie

Min pojkvän har en flaska i kylen, (flytande form alltså). Kollade på flaskan och där står en rekomenderad dos. Men hör för säkerhets skull med din bm.

Önskar lycka

• Sigrid

Hej Skorpan!

Bisolvon (eller Bromhexin, går lika bra) är slemlösande medicin som finns receptfritt på apoteket (vätska eller tabletter). Det jag har hört är att man ska äta det från mensens första dag fram till ÄL (inte längre, då kan slemhinnan bli för tunn för ett ägg att fästa).

Denna cykel åt jag Bromhexin i tablettform, en på morgonen och en på kvällen. Jag började ta tabletterna när mensen hade slutat och åt dem lite drygt en vecka fram till ÄL.

Alla flytningar blir tunnare och vattningare, så även ÄL-sekretet. Jag har ganska tjockt ÄL-sekret så jag hoppas att det kan hjälpa.

Kram

• smurfan2

Jag funderar på att prova Bisolvon denna perioden men undrar om det verkligen stämmer att man ska äta det från mensens första dag, det innebär ju att man äter det i ca 2 veckor. Låter inte det lite länge? Det är ju ändå en medicin och ska enligt förpackningen tas under kortvarig hosta. Och borde det inte vara ganska snabbverkande, har man hosta och vill ha upplöst slem så borde det ju verka inom några timmar? Varför ska man ta det så länge när det ändå bara är några dagar då man är fertil? har någon svar?

Sen undrar jag om någon vet om det är bättre att ta det i flytande form eller tabletter eller om det inte spelar någon roll.

• Sigrid

Hej smurfan2

Jag åt det bara i ca en vecka nu sist och det räcker. Dessutom åt jag inte full dos utan bara 2 tabletter per dag istället för 3 tabletter per dag. Så om man vet ungefär när man får sin ÄL så räcker det att börja en vecka innan. Jag märkte skillnad väldigt snabbt på flytningarna.

Jag tror att det fungerar lika bra i flytande som tablettform.

Kram

• Zmulan

Jag käkade 2 tabletter bisolvon under ca 2-4 dagar (vid ägglossning) när jag blev gravid på första försöket

• Sigrid

Tillägg:

Gå gärna in och kolla på
    fly.to/kompislistan/
    Klicka på "svårt att bli gravid" sedan "Bisolvon".

Där finns ett svar från tillverkarna av Bisolvon angående användning vid barntillverkning.

Jag hade dessutom fel i tidigare inlägg, på hemsidan står det från mensens sista dag fram till ÄL. Låter ju mer rimligt!

Kram

• Lolinondoda

Rekommenderad dos är 1 tablett/dag från mensens sista dag fram till ägglossning.

Tar man fler än en tablett/dag är risken att flytningarna blir för tunna och det är inte bra det heller.

Lycka till!

Svar på tråden bisolvon hjälp