• Anonym (trött)

Föräldraledighet och renovering?

Bor m sambo + 2 barn i BR och ända sen vi flyttade in har han renoverat, fixat och pysslat med något hela tiden. Mitt "jobb" har varit att ta hand om barnen under tiden. Varje gång jag bett om egen-tid har han alltid försökt slingra sig genom nya små projekt och "de KAN väl följa med dig" eller "vad är så viktigt att de inte kan vara med dig?".

På senare tid har det knakat rätt rejält här hemma och jag har inte ens bemödat mig med att be om den där efterlängtade egen-tiden. Igår hade vi ett snack och då kryper det fram att han tycker att jag åker snålskjuts på honom!! D.v.s. han tycker att han bara sliter, och sliter med lägenheten och gör fint - och sen sitter jag där och njuter frukten av det hela.

Tänker jag helt galet när jag menar att föräldraledighet och renovering inte går hand i hand - jag är ju med barnen. JÄMT dessutom. Hur ska jag orka det, diska, städa, tvätta, handla, planera deras dagar OCH hjälpa till med all renovering? Jag fattar inte det...

Han har ju bara sitt jobb och sin träning (=egen-tid) så det är ju inte konstigt att han har ork över för alla sina projekt.

Eller?

Hur gör ni andra som är "hemma"? Fixar ni och grejar som galningar, hinner och orkar ni det?

• Svar på tråden Föräldraledighet och renovering?
  • Mrs Marris

Ha ha ha! Blir så full i skratt!
    Vi har det exakt så, bara att min man inte gnäller på mig att jag inte hjälper till.

När vår son föddes så slet mannen ute med dränering av huset, sen har vi totalrenoverat sovrummet och nu i sommar bytt kök. Alltid är det något projekt och jag kan inte hjälpa till med något. Jag sköter hemmet med allt vad det innebär. Jag tar hand om vår son, handlar, lagar mat,tar undan efter alla måltider, städar, tvättar tja allt man kan tänka sig.

En stor skillnad dock är när jag vill ha egen tid så får/tar jag det. Det är aldrig några problem. Dock vet jag ju att ju mer tid jag är borta hemifrån desto längre tar det innan projektet är klart. Så jag tar oftast med mig lillkillen när jag åker iväg så att allt ska bli klart nångång.

• Anonym (trött)

Mrs Marris:

Exakt, så ja! Det är väl inget konstigt med det (att dela upp det så)? Har det gärna så förutsatt att jag får mer egen-tid. Orkar inte vara med barnen JÄMT och ta hand om hemmet OCH spruta idéer som ska genomföras när de är på dagis respektive sover.

När ska JAG ladda batterierna?

Dessutom har min sambo högre krav än vad jag har, så alla projekt startas på hans initiativ. Att sen få slängt i ansiktet "jamen, du tycker ju att det blir bättre sen..." gjorde mig helt tom. Vad förväntar han sig? Under en längre period var jag dessutom gravid med vår lilla dotter (då fixade han köket och toan - konstigt att jag inte kunde vara lika delaktig...).

Jag anser att han är en martyr - han eftersöker mer jämställdhet (dela på ALLT)!!!

Suck!

• glasbubblan

Jag städar en massa. Sen jag fick barn vill jag att det ska vara ordentligt städat hemma. Fördelen med att ha det städat är ju att det går snabbt att städa undan en dags stök. Det första jag gör när jag ätit frukost är att gå och plocka. Tar inte så lång tid. Och är avkopplande.

Jag skulle bra gärna fixa renoveringen nu när jag är hemma på dagarna, men att ta fram sågen och försöka få till golvsocklar och taklister när man har en krypande sexmånaders överallt är nog ingen hit. Jag tycker att det är kul att hålla på, men på helgerna blir det ändå alltid min man som renoverar och jag ammar/matar/byter och underhåller sonen. Visst skulle vi kunna byta (nånär som på amningen), men min man är strået vassare på renovering än jag.... Fast han tar ofta med sonen och köper färg eller vad det kan vara så jag får några minuters egentid,

• Sealander

Vi har bara 1 liten grabb, 9 månader, och han är ju inte så svår att handskas med. Värre är det ju när man har 2 barn. Det är ju ett heltidsjobb att bara ta hand om ungarna!!!

Vi grejjar på här hemma och renoverar så gptt vi kan. Vi låter lilleman sitta i sin gåstol och vara jämte oss, så är han nöjd. Det funkar, än så länge, bra. Men vi har inte så mycket kvar at göra heller, så snart är det slut med renoveringen.

Så surt att han beter sig så och inte ser det från din synvinkel. Ibland vill man ha tid för sig själv och det fattar jag inte att han inte kan se. "Åker snålskjuts på honom" - what a joke!!! *ler*

Måste ni grejja varje dag? Kan du inte bara be honom att ta hand om kidsen någon dag/kväll? Han kan väl knappast säga nej????

• Mrs Marris

Jamen det är ju perfekt. Vill han dela på allt, gör det!
    Ta hammaren en kväll och hamra på, sen när han har tränat, tar du och går iväg på egen träning. Jämställdhet ska väl gälla allt, inte bara när han vill dela på det "tråkiga"?

• Elfan

Här värderas allt arbete lika oavsett om det är att gräva ner plintar, tvätta, renovera eller laga mat. Vi har en 2-åring och ibland passar det bättre att han är med och sätter upp el-staket med pappa eftersom jag behöver jobba ostört på kontoret eller har en stor tvätthög jag vill få undan.

Tycker din man att du åker snålskjuts när du sköter hem och barn helt själv är han snett ute enligt min mening. Det är ju också sånt som måste göras hela tiden framförallt barnen. Om man hårddrar det lite vad är viktigtast, att barnen får mat, kläder och kärlek eller nya sovrumstapeter?

• Anonym (trött)

Tack för era inlägg!

Har i vanliga fall inte svårt att stå på mig men blev igår helt paff av ordet SNÅLSKJUTS och började tvivla på mig själv och mitt sätt att se på saker och ting. Han har inte gnällt förut och så kläcker han ur sig en sån sak...

Tycker också att det jag gör hemma räknas lika mycket som hans uppsättning av lister, målning av hallen, trall-snickrande, osv.

Det är ju viktigare med mat, rena kläder och kärlek kontra nya tapeter, hypermoderna vitvaror eller fräckt egenhändigt fixat databord. Det håller han väl med om men samtidigt så ser jag att ngt gnager i honom - d.v.s. han vill att jag ska engagera mig mer i projekten.

Han däremot har ingen koll alls på BVC-tider, dagistider, klädesfronten, säkerheten i hemmet, AD-droppar, blöjor, potträning, barnens favoritsånger, hur man rengör en matta, hur man tvättar, hur man lagar mat, o.s.v. Han kan göra välling, byta kissblöjor (bajsblöjor = "kan väl du ta - du tycker ju inte att det är lika äckligt") och borsta tänderna på barnen.

Åh, önskar jag kunde dra en vecka till solen och lämna honom med alla sina projekt OCH totalansvar för barn och hem!

• Mrs Marris

Gör det då!
    Lämna honom, projekten kan vänta en vecka. Låt han ta ansvaret en liten vecka bara så du kan vila och ladda batterierna.

Jag kommer med :))

• Anonym (trött)

Ja, vad kul vi skulle ha!

• Mrs Marris

Eller hur! Jag har varit på väg 1 år snart men kommer inte till skott... Men snart!

• Anonym (samma sits)

Det dummaste vi gjorde var att dra igång en massa projekt nu när barnen är små. Vissa är självförvållade, andra har spårat ur pga oseriösa byggare och kan inte lämnas som de är.

Nu har vårt förhållande sina problem från tidigare, men detta har nästan inneburit slutet för oss. Vi ska äntligen på familjerådgivning. Tydligen är det väldigt vanligt att renoveringar slutar med skilsmässa. Man kan ju undra vad målet egentligen är ibland.

Ibland undrar jag om vissa män håller på för att slippa vara med familjen. Det är ett jättejobb att sköta hem och barn själv, men det verkar de inte förstå öht. De får ju iaf jobba ifred och förväntar sig sedan en massa beröm fast man själv knappt får ett tack.

• Anonym (samma sits)

PS-snålskjuts, knappast! Vem är det som gör det möjligt för honom att fixa med hemmet, träna, mm?

• Anonym

Snålskjuts, vem är det som åker det egentligen?? Jag är förldrarledig och ALL min tid går åt att ta hand om barn, tvätta,städa, laga mat och fixa, leka och gosa med barnen. När klockan är ca 20-21 börjar min tid och då är jag så slut att det är sängen som gäller. Knappast att åka snålskjuts...

Svar på tråden Föräldraledighet och renovering?