• Sagalin

Hur många dagar kan man har stegring?

Igår skrev jag att jag hade fått full stegring på mina ÄL-stickor.

Idag har jag det också. Kolla mina biler under Starka bilder.
    Hur många dagar kan man ha det? Vi myste igår kväll så ikväll blir det väl till att mysa igen för att pricka in ÄL, eller vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-19 16:32:13:
    Jag har plockat bort mina Äl-test från mitt album.

• Svar på tråden Hur många dagar kan man har stegring?
  • Kwela

Hoppas du får svar för jag vill oxå veta, jag lär mig aldrig...he he det är väl därför man aldrig blir på smällen!

Vill bli mamma... snart!
  • Kwela

Nu har jag läst på lite om LH stegringen enligt boken verkar det som att man kan ha stegring i ca 2-3dagar. Efter det att LH stegringen har påvisats släpps ägget ut inom 24- 36 timmar. Sedan så överlever ju ägget oxå i ca 12- 24 timmar.

Någon skrev detta i en tråd:

LH stegringen sker strax innan ÄL... Alltså det visar som starkast strax innan ägget släpper.
    När ÄL är över ska testerna inte visa stegring så då borde man vara fertil så länge de visar...

Vill bli mamma... snart!
  • Sagalin

msnorrland: Tack, då kan det innebära att mitt ägg inte har släppt ännu eftersom jag testade positivt idag också. Då ska jag se till att mysa med mannen ikväll också

• Jossa82

tänk på att testen kan visa positivt även om man är gravid, så har du tre dagar positivt i rad, så gravtesta dig!

• Sagalin

Jossa82, jag har tänkt samma sak att det kan visa graviditet. Men eftersom jag fått positvit på mina ÄL-stickor vill jag fortsätta att testa med dem först innan jag gravtestar.
    Det är så tråkigt med negativa resultat.

• Lady Bling

Man kan ha positivt 2-3 dagar, det har i alla fall jag haft.

Nu sista cykeln med pergotime fick jag lika starka streck på dag 20 och starkare kontrollstreck vid lunchtid dag 21. Fick ÄL på dag 21. På kvällen dag 21 vad dom lika starka igen och sen dagen efter, dag 22 var teststrecket svagare.

Om jag var du skulle jag försöka sexa till det i massor nu, för du kan ju få ÄL när som helst nu eftersom du fick positivt igår också, eller kanske får du ÄL imorgon eller eventuellt i övermorgon. I vilket fall som helst är det ju bra om det redan finns spermier där och väntar när ägget väl kommer. Lycka till!

• Sagalin

Jag testade nu precis igen och nu har inte teststrecket alls lika stark. Kolla under Starka bilder

Då har jag nog troligtvis haft ÄL, men är det försent att mysa ikväll? Dottern är ju fortfarande vaken och mannen ute och cyklar så det lär ju inte bli förrän framåt niotiden.

Jag har haft jätteont i äggstocken i eftermiddag att jag knappt kunnat gå. Det måste vara ägget som släppt.

Hur lång tid tar det för spermierna att simma fram till ägget?

• Lady Bling

Om du har svagare nu hade du troligtvis ÄL i eftermiddags. Ägget lever ca ett dygn om det inte befruktas, och spermierna kan leva ibland flera dagar i väntan på ägget. Skulle nog försöka ha lite sex ikväll ändå, fast det är nog så att spermierna från ert mys igår ligger där och väntar på ägget redan. Frågade min fertilitetsläkare om när det är mest optimalt att ha sex om man vill bli gravid, och han sa att det bästa var just att pricka själva ägglossningen. Därför skulle jag nog försöka få till det ikväll också för att öka era chanser så mycket som möjligt, eftersom ägget antagligen lever fram till imorgon eftermiddag. Då har ju spermierna dom nya spermierna lite tid att simma för att möta ägget och spermierna från igår har redan ett försprång så dom är antagligen redan på väg mot ägget.

• Parantes

Senast jag gjorde ägglossningstest så var det stegring måndag klockan åtta på morgonen och klockan fyra på natten mellan måndag och tisdag. Näst sista gången var det stegring klockan sex på morgonen och sedan ingen klockan sex på morgonen dagen efter. Jag tror stegringen är högst ett dygn.

• MaBinta

Hejsan!
    Hoppar in här med ett inlägg.
    Pratade med min gynekolog i går om precis detta, och hon sa så här:
    Den morgon (för amn ska testa på morgonen) som man får utslag att det finns LH stegring i kroppen, så har man störst chans att bli gravid kvällen EFTER.
    Alltså 36 timmar efter att stickan visar. Behöver ju inte vara rätt, men hon jobbar ju med infertilitet så.. =))

Svar på tråden Hur många dagar kan man har stegring?